Mercedes AMG Project One.
Mercedes AMG Project One. © AP

Elektrisch is het toverwoord op de autobeurs in Frankfurt - net als 'de Tesla-killer'

De internationale autobeurs IAA in Frankfurt is weer begonnen. Tot en met 24 september zullen fabrikanten de nieuwste modellen presenteren. Op het eerste gezicht lijkt er niets veranderd, maar onder de motorkap is tegenwoordig alles elektrisch.

Daar staan ze, in helverlichte hallen zo ver het oog reikt: de glimmende carrosserieën van de nieuwste modellen die door jongens en meisjes met zachte doeken en plumeaus worden ontdaan van elk stofje en vingerafdruk. Hier, op de internationale autobeurs IAA in Frankfurt, wordt als vanouds het beeld gecreëerd van een perfecte wereld waarin de automobiel symbool staat voor vrijheid en succes.

Geen onbekommerd feestje

Twee jaar later heeft Dieselgate een diepe krater geslagen in het vertrouwen in de auto-industrie

Op het eerste gezicht lijkt er niets veranderd, maar de werkelijkheid onder de opgewreven motorkappen is een andere. De vorige keer dat de beurs gehouden werd, twee jaar geleden, leek nog sprake van een onbekommerd feestje voor de Europese auto-industrie, die op het punt stond eindelijk uit het diepe dal van de crisis te klimmen. Bijna niemand die het nog wist, behalve een paar kopstukken van Volkswagen, maar boven de beursvloer hing de donkere roetwolk die de sector voorgoed zou veranderen: het dieselschandaal, dat enkele dagen later - het feest was in volle gang - zou uitbreken.

Twee jaar later heeft Dieselgate een diepe krater geslagen in het vertrouwen in de auto-industrie, die het niet zo nauw bleek te nemen met emissienormen en de gezondheid van burgers. Stadsbesturen vaardigden in de nasleep verboden uit op oude (en soms ook nieuwere) diesels; sommige landelijke overheden gingen een stapje verder en kondigden alvast het einde van de brandstofmotor aan, zoals Engeland en Frankrijk, die zijn einde op 2040 hebben vastgesteld. Ook China - de grootste automarkt ter wereld - liet afgelopen weekend weten te zinnen op een verbod. Nog een paar decennia hooguit, dan is het gedaan met de zuigermotor.

Elektrische modellen

Mercedes-Benz presenteerde dinsdag een waterstofauto en verklaarde voor al zijn modellen in 2022 een elektromotor aan te bieden

Fabrikanten, van wie slechts een enkeling nog een mooie toekomst ziet voor de dieselmotor, hebben twee jaar later het roer omgegooid. In Frankfurt tonen ze dat het ook hun nu menens is: op deze editie van de IAA is het elektrisch wat de klok slaat. Zo kondigt VW aan dat het in 2025 tachtig volledig elektrische modellen wil hebben - ruim meer dan de eerder verkondigde dertig. Het concern, nog altijd herstellende van de miljarden kostende dieselsjoemel, steekt 20 miljard euro in nieuwe modellen en 50 miljard in accu's. Rond de decenniumwisseling moet er een elektrische VW zijn die vergelijkbaar is met de Golf en die 600 kilometer ver reikt op een acculading.

Ook anderen hebben het elektrische licht gezien: BMW komt in 2019 met een e-Mini en een jaar later met een nog onbekend 'volledig elektrisch massamodel'. Het concern uit München belooft halverwege het volgend decennium twaalf e-auto's. Mercedes-Benz presenteerde dinsdag een waterstofauto en verklaarde voor al zijn modellen in 2022 een elektromotor aan te bieden, met tien volledig elektrische auto's. Volvo kwam eerder met een vergelijkbare mededeling.

Elektrisch is het toverwoord op de beursvloer in Frankfurt. Net als het woord Tesla-killer of Tesla Fighter, trouwens. Elke klassieke automaker zint op een model dat de nieuwkomer uit Fremont, Californië een toontje lager moet laten zingen. Dus presenteert BMW de fraai gelijnde i Vision Dynamics, een auto die de onlangs gepresenteerde 'betaalbare' Tesla Model 3 naar de kroon moet steken. De i Vision krijgt een indrukwekkende actieradius van 600 kilometer.

Detail: de auto bestaat alleen in concept. Pas in 2021 gaat de nieuweling in productie, over vier jaar dus. Twee autobeurzen verder. Tegen die tijd kan de wereld er wel weer heel anders uitzien.


Dit zijn de Tesla-killers:

BMW i Vision Dynamics

Dit is hem, BMW's Tesla-killer, zoals diverse kranten en nieuwssites de nieuweling noemen. 'Onze hoogste prioriteit is elektrische aandrijving', verklaarde topman Harald Krüger bij de presentatie. De markt voor elektrische auto's stelt overigens nog niet zo veel voor: 0,86 procent van de wereldproductie, aldus marktonderzoeker IHS Markit. Maar dat is wel anderhalf keer zo veel als een jaar eerder. Volgens sommige analisten zien we hier het begin van een exponentiële groei.

Correctie: bij dit artikel werd per abuis eerst de BMW i3 afgebeeld. Deze volledig elektrische auto is echter al sinds 2014 te koop.


Mercedes-Benz Concept EQA

Vijf seconden. Dat lijkt de bovengrens voor de acceleratie van nul naar honderd van elektrische auto's die in Frankfurt worden gepresenteerd. Ook deze familieauto van Mercedes-Benz zet tijden neer die tot voor kort voorbehouden waren aan sportwagens. En net als veel van de andere concepts bestaan de specificaties alleen nog op papier. Omstanders kunnen het rijdersgemoed van de bestuurder aflezen, want de grille kleurt mee met de stemming aan boord van de auto die 300 kilometer op een acculading moet komen. Wanneer de auto in het echt verschijnt, is onbekend.


Renault Symbioz

De Franse autobouwer kijkt maar liefst vooruit tot 2030 met deze Symbioz, ook hier weer een conceptmodel, ontworpen door de Nederlander Laurens van den Acker. Renault ziet de auto als een extra woonkamer, zodra de auto in huis wordt geparkeerd. Symbioz dient verder als reserve bron voor elektriciteit, voor momenten dat er geen wind is of de stroom domweg uitgevallen. Ook kijkt hij in de agenda van de eigenaar om te zien wanneer hij moet bijladen om de gewenste afspraak te kunnen bereiken. In 2023 moet een 'echte' voorloper van het concept in de showrooms staan.