De winnaar & verliezer van de week Pieter Elbers & Cora van Nieuwenhuizen

Elberst redt blauwe zwaan, Van Nieuwenhuizen is roeptoeter

Pieter Elbers. Beeld ANP

Pieter Elbers, KLM-directeur: poldercompromis is de beste oplossing

De blauwe zwaan krijgt vooralsnog geen rode streep. KLM zal het 100-jarig bestaan kunnen vieren als een eigen merk met een eigen hoofdkantoor en een eigen ­Nederlander aan de top. Het contract van Pieter ­Elbers is vier jaar verlengd.

Hoewel kwade tongen het onderhandelingsresultaat van KLM-baas Elbers met zijn superieur Ben Smith als een nederlaag zagen, was het natuurlijk een fraai poldercompromis.

Zelden heeft een onderneming die al vijftien jaar geleden werd overgenomen – het was in naam alleen een fusie – nog zo veel in de melk te brokkelen. Natuurlijk is KLM veel winstgevender dan Air France, maar dat is naast de sociale rust ook deels te danken aan de passagiers die Air France van heinde en verre naar Schiphol brengt.

Ooit was Swiss-air, bijgenaamd de ‘Vliegende Bank’, de beste luchtvaartmaatschappij in de wereld. Het ging ten onder, waarna de restjes werden opgepeuzeld door Lufthansa. Er is geen Swissair-merk meer.

Dankzij Pieter Elbers is er nog wel een KLM-merk. En dat zal de komende jaren zo blijven. Dat Ben Smith nu als commissaris een kijkje in de KLM-keuken mag nemen, hoeft geen bezwaar te zijn. Hij zal dan ook beseffen dat er bij Air France nog veel te verbeteren valt. En Elbers gaat op zijn beurt deel uitmaken van het topbestuur van de holding, zodat ook hij niet meer alleen voor eigen succes hoeft te gaan.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Beeld ANP

Cora van Nieuwenhuizen, minister: Loopgravenoorlog is niet te winnen

Het was al verdacht. Op 7 februari sabelde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een alternatief plan voor Schiphol in zee als financieel onhaalbaar neer. Een investering van tussen 33- en 46 miljard euro was te hoog gegrepen, aldus een quickscan – een veredelde vorm van een sommetje op de achterkant van een sigarendoos. Honderd jaar geleden durfde Nederland als relatief arm land nog de Zuiderzee af te sluiten en een groot deel in te polderen, wat nog veel ambitieuzer was dan een Schiphol in Zee. Nu is Nederland een rijke natie met een staatsschuld onder de EU-norm, maar durven we niks meer.

Elf dagen later riep minister Cora van Nieuwenhuizen van dit ministerie dat het huidige Schiphol na 2020 daarom gewoon moet doorgroeien boven de 500 duizend vluchten per jaar. ‘Je moet het moment pakken’, zal ze gedacht hebben. Want in zijn algemeenheid zijn politici nooit zo voortvarend. Maar nu in maart een electorale afstraffing dreigt, moest ze ook de in een coalitie gevangen VVD weer profileren. Helaas keerde het roeptoeteren zich als een boemerang tegen haar. Bewonersgroepen, milieupartijen en andere tegenstanders kropen meteen in de loopgraven. Zelf zal ze ook in de loopgraaf moeten na deze opmerking. Meestal zijn loopgravengevechten bloedig en niet te winnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.