Eindelijk elektrisch rijden, maar met wat voor accu?

Autofabrikanten roepen dat ze nu echt bruikbare én betaalbare elektrische auto's gaan maken. Daarmee wordt uw belangrijkste afweging: wat voor accu komt erin? Vijf vragen.

Beeld anp

Hoe ver kom ik nu echt met mijn accu?

Fabrikanten goochelen met graagte een fraaie actieradius uit de hoge hoed. Daarbij baseren ze zich meestal op de NEDC, een officiële testwijze die op basis van een vinger-in-de-luchtmethode bepaalt hoe ver u straks komt. Vaak zijn de uitkomsten spectaculair. De BMW i3 haalt officieel 300 kilometer, de Hyundai Ioniq Electric 280 en de Opel Ampera-e zelfs 520.

De praktijk is minder florissant. Om zelf te kunnen uitrekenen hoe ver u straks echt komt, deelt u de accucapaciteit door 0,17 (en als u een zware Tesla Model S heeft door 0,22). Stel dat de accu 60 kilowattuur is, dan komt u in de praktijk 350 kilometers ver. Bij 20 graden Celsius wat verder, bij vorst een (flink) stuk minder, want de prestatie van de accu is sterk afhankelijk van de buitentemperatuur. En van uw rijstijl. 130 over de linkerbaan is moordend voor de actieradius.

Dan is er nog iets: fabrikanten geven soms de brutocapaciteit van de accu op en niet de beschikbare capaciteit. Dat zit zo: er wordt altijd een paar kilowattuur capaciteit onderop en bovenop in reserve gehouden. Deze dient om de accu te sparen tegen helemaal leegrijden of 'voltanken'. Beide zijn namelijk slecht voor de levensduur.

Hoe zit het met die levensduur?

Goed. Bijna elke autofabrikant geeft zes of acht jaar (of rond de 150 duizend kilometer) garantie op de accu. Daalt de capaciteit in de garantieperiode onder de 75 procent capaciteit, dan krijgt u een nieuwe. De levensduur is voor veel potentiële kopers een heet hangijzer, vandaar de ruimhartige garantieregeling. Fabrikanten hoeven overigens bijna nooit een accu te vervangen, want ze hebben ze uitvoerig getest in speciaal ontwikkelde testruimten, waar accu's bij extreme koude en warmte worden opgeladen en ontladen.

Is het slecht een accu snel op te laden?

Langs de snelweg (en in sommige steden) verschijnen snelladers, waar je met een hoog ampèrage gelijkstroom kunt laden. In een halfuurtje is de accu dan weer voor 80 procent gevuld. Het lijkt erop, zegt Fastned, uitbater van de meeste snelladers langs Nederlandse snelwegen, dat snelladen beter is voor de accu. Dat komt doordat de meeste mensen hun accu maar tot 80 procent bijvullen en dan weer vertrekken. De accu niet helemaal opladen rekt de levensduur. Maar bij snelladen komt ook meer warmte vrij, en ook dat is weer niet goed. Welke van de twee beter is: langzaam helemaal opladen aan een paal langs de straat, of tot 80 procent vullen langs de snelweg, is niet duidelijk. De meeste batterij-experts zeggen dat langzaam laden de voorkeur heeft.

Wat is de toekomst?

Wat de V8-motor is voor de benzinerijder, is 800 volt voor de elektrische chauffeur. Nu zijn de meeste accu's 400 volt, sportautobouwers als Porsche en Jaguar hopen rond 2020 met 800-voltversies te komen. Een hogere spanning betekent dat de laadtijd min of meer halveert. Een volle tank in een kwartier dus.

Wat is nu het belangrijkst?

De navigatie. Die moet je op basis van de gekozen trip efficiënt naar de dichtstbijzijnde snellader brengen. Bijna geen enkele elektrische auto heeft een navigatie die dit goed doet. Uitgezonderd Tesla's. Ook Opel belooft dat de navigatie van zijn Ampera-e beter is afgestemd op de elektrische rijder. Gaan we zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden