Einde lijkt nabij voor superjumbo A380

Vliegtuigmaker Airbus staakt mogelijk de productie van de A380, nu het dit jaar niet is gelukt een koper te vinden voor de superjumbo. De Europese vliegtuigmaker erkende woensdag dat hij zich heeft verkeken op de markt voor het toestel.

Luchtvaartmaartschappij Emirates is de enige trouwe klant.Beeld epa

2014 is het eerste jaar waarin het Airbus niet is gelukt een nieuwe koper te vinden voor de A380. Het heeft wel een toezegging van een leasemaatschappij voor de aanschaf van twintig vliegtuigen, maar het doorgaan van die order is allerminst zeker. Onlangs annuleerde het Japanse Skymark Airlines een bestelling van zes vliegtuigen, waardoor het orderboek van de A380 flinterdun blijft.

Over wat de gevolgen zijn voor Fokker Technologies in Hoogeveen en Papendrecht kan de woordvoerster van Fokker geen mededelingen doen. 'Dit is nieuw voor ons.' Airbus is een grote klant van Fokker Technologies. In Papendrecht worden kunststof rompdelen voor de superjumbo gemaakt. In Hoogeveen wordt de voorkant van de vleugels gemaakt. Ook levert Fokker de bekabeling voor de A380. Bij Fokker werken vijfduizend medewerkers, van wie vierduizend in Nederland. Ze leveren onderdelen voor 75 verschillende typen vliegtuigen.

Keuze

De ontwikkelingskosten van de A380, die zeven jaar in productie is, bedroegen 25 miljard dollar (circa 20,1 miljard euro). Airbus zal naar verluidt quitte spelen op het toestel in de jaren 2015 tot en met 2017. Voor 2018 en daarna is dat niet zeker. Daarmee dreigt de A380 een kostbare misstap te worden voor het concern.

Volgens financieel topman Harald Wilhelm van Airbus staat het concern voor de keuze. Of het stopt met de productie van het vliegtuig, of het gaat op zoek naar een nieuwe zuinigere motor waarmee het toestel levensvatbaarder wordt.

Luchtvaartmaartschappij Emirates is vooralsnog de enige trouwe klant. Dat concern bestelde tot nu toe 140 vliegtuigen. Veel andere maatschappijen kiezen vaak voor een kleinere en zuinigere variant. Die zitten sneller vol en zijn minder afhankelijk van de lengte van een landingsbaan.

Volgens topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM is de A380 een fantastisch toestel. 'Maar wel voor de juiste bestemmingen.' De Frans-Nederlandse maatschappij zou naar verluidt de laatste twee van het dozijn dat is besteld, willen omzetten in een order voor kleinere modellen.

Stabilisatie

Airbus gaf ook een winstwaarschuwing af. De vliegtuigmaker verwacht dat het resultaat in 2016, na groei in het huidige en komende jaar, zal stabiliseren. In 2017 en 2018 zal het pas weer stijgen. Ook denkt het bedrijf dat het moeilijk wordt geld te genereren omdat het moet investeren, onder meer in een reorganisatie bij de militaire tak van het bedrijf. Daarnaast bleek de overdracht van het eerste toestel van het type A350 XWB aan Qatar Airways, zonder opgaaf van redenen, uitgesteld.

Het aandeel Airbus kelderde woensdag ruim 10 procent op de beurs in Parijs, de sterkste koersdaling voor het concern in jaren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden