Einde aan downsizing is slecht nieuws voor het klimaat

Het einde van de krachtige kleine motor lijkt in zicht.

De Renault Clio IV, een voorbeeld van een auto met een krachtige, kleine motor. Renault is van plan deze motoren af te stoten.Beeld EPA

Amerikanen zeiden het al: nothing beats cubic inches (er gaat niets boven dikke motoren). Dieselgate lijkt hun gelijk te geven: er komt een einde aan een jarenlange trend die downsizing wordt genoemd. Fabrikanten hebben de afgelopen tien jaar hun motoren steeds kleiner gemaakt. Door toepassing van turbo's kon de cilinderinhoud afnemen en daarmee het verbruik, terwijl de prestaties gelijk bleven of zelfs verbeterden. Minder verbruik betekent minder CO2, en dat is beter voor het klimaat.

Maar door steeds meer vermogen uit hun kleinere motoren te persen, stijgt de verbrandingstemperatuur binnen in de motor, en daarmee de hoeveelheid schadelijke stikstofoxiden. Door handig aan knoppen te draaien (ook wel sjoemelen genoemd), slaagden fabrikanten erin de steeds strengere uitstootnormen te halen, terwijl op de weg de door de automobilist gewenste hoge vermogens werden bereikt. In de praktijk blijken deze 'schone' auto's vele malen meer uit te stoten dan op basis van laboratoriumtests verwacht mag worden.

Inmiddels lijken fabrikanten zich te realiseren dat het ze niet gaat lukken hun kleine motoren tegen aanvaardbare kosten schoon te krijgen, en zien ze zich gedwongen tot het nemen van een kostbare U-bocht, aldus Reuters. Nu vanaf volgend jaar praktijktests op de openbare weg de norm worden, zien ze dat hun kleinere motoren belangrijke technische tekortkomingen hebben. Met andere woorden: het lukt fabrikanten niet hun kleine dieselmotoren tegen aanvaardbare kosten schoon te krijgen. Dus nemen ze er afscheid van.

Klimaat

Onder meer Renault, General Motors (Opel) en Volkswagen staan op het punt hun kleinste, goedlopende motoren de komende jaren af te stoten, aldus Reuters. Volgens Automotive News gaat Renault ervan uit dat rond 2020 er geen dieselmotoren meer zitten in zijn best verkopende subcompactklasse, zoals de Clio en de Peugeot 208. De kleinst verkrijgbare motoren zullen straks tot 30 procent meer cilinderinhoud hebben dan nu. Zo zou VW zijn 1.4 liter driecilinderdiesel vervangen door een 1.6-versie. Ook kleine benzinemotoren, die eveneens veel stikstofoxiden en koolmonoxide uitstoten, staan op de nominatie te verdwijnen.

De stap betekent dat de uitlaatgassen schoner zullen worden de komende jaren, maar voor het klimaat is dit geen goed nieuws, omdat het gemiddelde verbruik zal stijgen. 'De technologie die we hebben gebruikt om de motorinhoud te verkleinen, verhinderde de emissienormen te halen', zei Alain Raposo, baas aandrijflijnen bij Renault-Nissan tegen het persbureau. Renault, VW en General Motors wilden overigens niet officieel reageren op hun motorenplannen.

Motoren worden dus weer groter. Krijgen de Amerikanen toch nog gelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden