Eigenaar van Gucci lijft Puma in voor 5,4 miljard

De schoenmaker van Johan Cruijff komt in Franse handen. Het detailhandelsbedrijf Pinault-Printemps-Redoute (PPR) heeft een bod uitgebracht van 5,4 miljard euro op Puma....

Met de inlijving komt Puma onder dezelfde paraplu als de modemerken Yves Saint Laurent, Balenciaga en Gucci. Onder dat laatste merk valt ook de kleding van de Britse ontwerpster Stella McCartney, die een contract heeft met Puma’s grote rivaal, Adidas.

PPR heeft al een akkoord gesloten met een belangrijke aandeelhouder. De Duitse miljardairs Günther en Daniela Herz, de erven van het Duitse koffieconcern Tchibo, verkopen hun belang van 27 procent in Puma voor 330 euro per aandeel, rond de 1,4 miljard. Op de resterende aandelen brengen de Fransen eenzelfde bod uit. Op de effectenbeurs van Frankfurt was de koers dinsdagochtend al gestegen naar 342,75 euro, ruim 9 procent hoger dan vrijdag.

Analisten zeggen dat Puma meer dan 400 euro per aandeel waard is, wat de overnamepremie op zeker 20 procent zou brengen. ‘Het bod op Puma oogt nogal laag, zeker gezien de markt voor luxe-artikelen’, aldus Deutsche Bank. Volgens een onderzoeker van Kepler Equities behoort ‘een tegenbod zeker tot de mogelijkheden’. In het recente verleden heeft Nike, de Amerikaanse marktleider, interesse getoond in een overname.

Puma is het op twee na grootste sportartikelenmerk, na Nike en Adidas (Duitsland). Het bedrijf had vorig jaar een omzet van 2,37 miljard euro, waarop een winst werd geboekt van 263 miljoen. Het nettoresulaat viel 7,9 procent lager uit dan in 2005, omdat Puma fors investeerde in marketing rond het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland. Het schoeide Italië, dat in de finale won van Frankrijk (gesponsord door Adidas). Puma gaf 211 miljoen aan reclame uit.

Puma en Adidas zijn voortgekomen uit één bedrijf, dat in 1924 werd opgericht door de Duitse broers Adi en Rudolf Dassler, in de voormalige wasserij van hun moeder. Voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog produceerden ze al tweehonderdduizend paar schoenen per jaar. In 1948 vielen de Dasslers in onmin: Rudolf begon voor zichzelf, eerst onder de naam Ruda, maar later met het eleganter klinkende merk Puma.

De broers bestreden elkaar door beroemde sportlui te strikken voor hun schoenen. Adi had daarbij het meest succes: zo liep de Tsjechoslowaakse atleet Emil Zátopek in 1952 drie keer naar goud op schoenen van Adidas – overigens zonder de drie kenmerkende strepen van het Duitse sportmerk. Dat was gedaan om de communistische machthebbers niet voor het hoofd te stoten met deze westerse statussymbolen.

Adidas en Puma zijn beide gevestigd in het Duitse plaatsje Herzogenaurach. Dat werd lange tijd de ‘stad van de neerwaartse blik’ genoemd. De 25 duizend inwoners zouden eerst naar elkaars schoenen hebben gekeken, voor ze een gesprek op straat aanknoopten.

Puma was de hofleverancier van Johan Cruijff, ook toen Adidas het Nederlandse elftal sponsorde bij het WK in 1974. Dat leidde tot hilarische taferelen op het veld, aldus een boek dat in 2005 over de broedertwist verscheen. Als Cruijff geblesseerd raakte, plaatsten de verzorgers hun tassen met Adidas-logo zodanig dat zijn Puma’s aan het zicht van de tv-camera’s werden onttrokken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden