Eerste grote automerk over de brug: alle nieuwe Volvo's krijgen elektrische motor

Binnen twee jaar rijdt elk nieuwe Volvowagen mét elektromotor de fabrieksdeuren uit. Dat heeft de Zweedse automaker woensdag bekendgemaakt. Vanaf 2019 zijn nieuwe Volvo-modellen ofwel elektrisch ofwel hybride. Volvo's aankondiging markeert niet het einde van de brandstofmotor, maar wel het begin van het einde. En ook dat is een historisch moment.

De Zweedse automaker bestaat dit jaar 90 jaar Beeld epa

Een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de auto-industrie, noemt Volvo het. Vanaf 2019 is elk nieuw model elektrisch, hybride of mild hybride - dus met verbrandingsmotor en elektrische hulpmotortje. Ook brengt de automarkt tussen 2019 en 2021 vijf volledig elektrische modellen op de markt. Hoewel Volvo bestaande modellen die alleen een verbrandingsmotor hebben geleidelijk gaat uitfaseren spreekt de Zweedse fabrikant in zijn persbericht nu al van 'het einde van brandstofauto'.

Volgens Auke Hoekstra, onderzoeker bij de Technische Universiteit Eindhoven, staat de toekomst van elektrisch rijden als een paal boven water. 'Zware en dure batterijen waren tot nu toe het enige probleem. Maar sinds kort worden accu's ineens in een rap tempo lichter en voordeliger. Uit recent onderzoek dat ik voor Economische Zaken deed blijkt dat elektrische auto's vanaf 2021 zelfs goedkoper worden dan benzine- of dieselvarianten. Ook zonder subsidie.'

Om die reden kun je Volvo's beslissing ook zien als een broodnodige inhaalmanoeuvre, zegt de elektrische auto-deskundige. 'Het is een poging om niet achterop te raken. Tesla heeft immers al twee volledig elektrische auto's en ook Renault-Nissan en General Motors zijn verder.' Aan de andere kant is dit 'groot nieuws', zegt Hoekstra. 'Volvo is de eerste traditionele automaker die zo expliciet zegt helemaal voor elektrisch te gaan, en brandstofauto's helemaal af te bouwen. Daarmee maken ze een flinke splash.'

Beeld afp

Pionier

Dat juist Volvo als eerste grote automerk met een 'elektrische deadline' komt is opvallend. In de auto-industrie was het Zweedse merk, opgericht in 1926, tot nu toe vooral pionier op het gebied van veiligheid. Niet van duurzaamheid. In 1944 kwam het automerk als eerste met een ingebouwde veiligheidskooi, later volgden de driepuntsveiligheidsgordel (1959), hoofdsteunen (1968) en het kinderslot (1971). Vanwege diezelfde veiligheid produceerde Volvo veelal grote en zware auto's, die relatief veel brandstof verbruikten.

Nadat Volvo in de jaren tachtig en negentig een enigszins suf imago had gekregen besloot de directie in 1998 de personenautotak af te stoten om de veel grotere vrachtwagentak meer financiële ruimte te geven. Het Amerikaanse Ford nam de personenauto's over, maar na de crisis van 2008 kreeg Volvo weer een nieuwe eigenaar: het Chinese bedrijf Geely. Sindsdien gaat het beter. Vooral dankzij toenemende verkopen in China stijgt Volvo's omzet van de afgelopen drie jaar spectaculair. In heel Europa werden vorig jaar 290 duizend auto's verkocht - meer dan van bijvoorbeeld de Mazda, de Jaguar en de Mini. In China bedroeg de verkoop 90 duizend stuks en deden vooral lokaal geproduceerde modellen als Volvo XC60 en S60L het goed.

De XC90 hybride vormt sinds een paar jaar Volvo's aanloop naar wat een revolutionaire omschakeling op stroom lijkt te worden. Beeld Volvo

Subsidie

Dat Volvo nu voor duurzaamheid kiest hangt volgens deskundigen samen met deze Chinese ontwikkelingen. Volgens Michiel Makkee van de Technische Universiteit Delft is China niet alleen de grootste markt voor e-auto's, maar liggen ook veel grondstoffen voor de elektrische accu's in dit land. 'Daardoor heeft China eindeloos veel batterijfabrieken.' Vanwege die grote accu-industrie is Makkee niet zo onder de indruk van Volvo's grote aankondiging. 'Het lijkt misschien een idealistisch besluit, maar het kan net zo goed met subsidie van de Chinese overheid te maken hebben. Of met het stimuleren van Chinese werkgelegenheid. Je moet je altijd afvragen waar al die nieuwe auto's straks worden geproduceerd.'

Daarnaast maakt Volvo niet duidelijk hoeveel volledig elektrische auto's het nu precies op de markt gaat brengen, zegt de hoogleraar aan de TU Delft. 'Het is heel goed mogelijk dat het overgrote deel van alle nieuwe modellen hybridewagens zijn. Als meer dan 10 procent van de auto's vanaf 2019 volledig elektrisch is voorzie ik namelijk problemen. Dan verliest Volvo marktomzet en moeten er veel meer laadpalen bijkomen, ander kom je nergens. BMW biedt klanten met een stekkerauto niet voor niks nog steeds een gewone auto aan, voor als ze op vakantie willen.'

Tegelijkertijd denkt ook Makkee dat deze beslissing impact kan hebben, vooral omdat het degelijke Volvo zo verschilt van Tesla, de elektrische pionier die zoveel aandacht krijgt. 'Mensen die nu in Tesla's rijden zitten goed in de slappe was. Bij Volvo ligt dat anders.' Volvo is bovendien een stuk groter dan Tesla, zegt onderzoeker Hoekstra. Waar Tesla in de eerste helft van dit jaar 47 duizend auto's verkocht, verlieten vorig jaar 534 duizend nieuwe auto's de Volvodealer. 'Tesla begint net. Zij moeten met hun nieuwste model, dat eind deze maand op de markt komt, eerst laten zien of ze ook volume kunnen maken. Als een gigant als Volvo alle auto's die niet hybride zijn de deur uit doet heeft dat enorme impact. Dan is dat waarlijk een historisch moment.'

Welke producenten zijn het verst met elektrisch? Dirk van den Blink van de Vereniging Elektrische Rijders geeft een lijstje

1. Tesla
Tesla is de absolute pionier en marktverstoorder. Het bedrijf produceert vanaf 2008 elektrische auto's en begint deze week met de productie van de zogenoemde Model 3 de eerste Tesla die voor de massamarkt is bestemd. Hiervan zijn er vorig jaar bij de introductie al 400.000 gereserveerd; een unicum in autoland.

2. Nissan/Renault
De alliantie tussen het Japanse Nissan en het Franse Renault is na Tesla het verst. 'De fabrikant heeft twee auto's op de markt met een groter bereik - de Nissan Leaf en de Renault Zoe - , hetgeen wil zeggen dat ze met een opgeladen accu 200 tot 300 kilometer kunnen rijden', zegt Van den Blink van de Vereniging Elektrisch Rijden. In september komt de nieuwe Leaf met een 40kWh accu en een groter bereik op de markt.

3. Volvo
Gezien het historische besluit van gisteren mag Volvo de derde plek koesteren. De Zweedse fabrikant die in Chinese handen is, zal vanaf 2019 alleen nog maar nieuwe modellen met een elektromotor op de markt brengen. Volvo scoorde al hoog in Nederland met de hybride V60.

4. General Motors
General Motors werkt serieus aan de ontwikkeling van elektrische auto's. De Chevrolet Bolt en de zusterauto Opel Ampera-e zijn volledige elektrische auto's die al een groot bereik hebben dankzij de 60 kWh accu. GM heeft Opel verkocht aan PSA (Peugeot, Citroën) maar de of de EV-technologie mee verkocht is blijft onduidelijk

5. Mercedes
Mercedes heeft een elektrische auto ontwikkeld voor de B-klasse. Maar die hebben een nog klein bereik en geen snellaadmogelijkheid. Wel erkent Mercedes dat het omslagpunt inmiddels is bereikt en dat de trend volledig naar elektrisch rijden zal gaan.

6. Volkswagen
VW is wakker geschud door het dieselschandaal en beseft dat elektrisch rijden de toekomst is. Er wordt gewerkt diverse modellen die vanaf 2020 op de mart komen. De nieuw e-Golf met meer bereik staat nu bij de dealers.

7. BMW
BMW heeft al jaren de volledig elektrische i3 op de markt gebracht, een kleine stadsauto met een bereik van 200 kilometer. Het gerucht gaat dat in september een volledig elektrische 3 serie wordt geïntroduceerd.

8. Hyundai
De Koreanen hebben onlangs de volledig elektrisch en zuinige Ioniq op de markt gebracht met een werkelijk bereik van 200 km. Met een prijs van €32.500 een interessant optie voor de zakelijke rijder

9. Mitsubishi
Mitsubishi verkocht in Nederland zo'n 26 duizend hybride Outlanders en bracht daarmee vele zakelijke rijders aan de stekker. Het merk ontbeert nog een volledig elektrisch auto.

10. Ford
Ford heeft net een paleisrevolutie achter de rug omdat het te lang geaarzeld heeft met de overstap. Maar het Amerikaanse merk gaat nu onder nieuwe leiding wel degelijk voor elektrische auto's.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.