Een vliegtuig van Finnair in Hamburg.
Een vliegtuig van Finnair in Hamburg. © EPA

Een vlucht geboekt met Finnair? Dan moet u eerst even op de weegschaal

Kloppen de standaardcijfers van acht jaar geleden nog?

Te zwaar voor het vliegtuig? Finnair vraagt zijn reizigers sinds een week of ze op een weegschaal willen gaan staan.

De Finse luchtvaartmaatschappij doet dat niet om zwaarlijvige passagiers uit zijn toestellen te weren of hen extra kosten in rekening te brengen. Het bedrijf probeert erachter te komen of de standaardcijfers nog kloppen waarmee het voor elke vlucht een inschatting maakt van het gewicht van een vliegtuig en het brandstofverbruik.

Finnair baseert zijn schatting nu nog op richtcijfers die acht jaar geleden zijn opgesteld door de Europese autoriteit voor de luchtvaartveiligheid (EASA). Dat kwam na metingen uit op een gemiddeld gewicht van een mannelijke passagier inclusief handbagage van 88,7 kilogram en voor vrouwelijke reizigers op 70,5 kilogram. In de winter, als de meeste passagiers wat dikker gekleed zijn, stijgen die gemiddelden naar 93,5 kilo voor mannen en 74,6 kilo voor vrouwen.

Variaties

Mannelijke passagiers in business class wegen meer dan mannen in de economy-klasse, terwijl dat bij vrouwen omgekeerd is

Richtcijfers Europese autoriteit voor de luchtvaardigheid (EASA)

Het onderzoek in 2009 wees uit dat passagiers gemiddeld 3 tot 5 kilogram meer wogen dan de vorige keer dat de luchtvaartautoriteiten reizigers op een weegschaal zetten. 'We hebben in geen enkele richting verwachtingen', stelt woordvoerder Päivyt Tallqvist in een e-mail. 'We hebben ook te maken met een internationaal klantenbestand, met veel variaties.' Het bedrijf vervoert een mix van lange Finnen met dikke winterjassen op binnenlandse vluchten en lichtere Aziatische passagiers op intercontinentale vluchten.

'Voor luchtvaartmaatschappijen is het erg belangrijk om te weten wat een toestel voor vertrek weegt', zegt hoogleraar Peter Vink van de Technische Universiteit Delft. 'Dat wordt nauwkeurig berekend. Checken mensen minder bagage in dan kan een vliegtuig meer andere vracht meenemen. Een toestel moet ook genoeg kerosine meenemen om minimaal één luchthaven te halen dat voorbij zijn bestemming ligt. Maar je wilt ook weer niet te veel brandstof laden, want dat is ook weer extra last.' Vliegtuigen wegen zelf steeds minder, zegt Vink, dus het gewicht van de passagiers en hun bagage doen er steeds meer toe.

Business class

De richtcijfers van de EASA blijken overigens tal van details te verbergen. Zo wegen mannelijke passagiers in business class meer dan mannen in de economy-klasse, terwijl dat bij vrouwen omgekeerd is. De metingen uit 2009 wezen ook uit dat hoewel passagiers gemiddeld zwaarder waren geworden de impact op het totale gewicht niet zo groot was: de verhouding tussen mannen en vrouwen was veranderd. Er vlogen in 2009 meer vrouwen mee dan voorheen. Ook bleken er gewichtsverschillen te bestaan tussen lijnvluchten en charters.

KLM laat weten geen passagiers te wegen en dat ook in de toekomst niet van plan te zijn. 'Wij gaan in berekeningen uit van standaardaannamen', aldus een zegsman. Volgens KLM zal het grondpersoneel ook geen alarm slaan als er opeens zich heel veel zwaarlijvige mensen bij de gate melden. Volgens hoogleraar Vink zit er een flinke marge ingebouwd in de standaardnorm.

Voor zover bekend is er maar één luchtvaartmaatschappij die passagiers afrekent op hun gewicht: Samoa Air. Dat vliegt met kleinere toestellen, waar schommelingen in het gewicht van grotere invloed zijn op brandstofverbruik en de veiligheid. Daarbij komt dat Samoa het hoogste aantal zwaarlijvigen telt: 75 procent van inwoners lijdt aan obesitas.