Een van de grootste pakjeshuizen van de Sint

Internetwarenhuis bol.com verwacht deze feestperiode drie miljoen pakjes meer te verwerken dan vorig jaar. Een rondgang langs eindeloze rijen stellages en een krioelende massa van personeel.

Het distributiecentrum van Bol.com in Waalwijk. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Topdrukte in het Waalwijkse distributiecentrum van Docdata, de logistieke partner van internetwarenhuis bol.com. Hier, op een bedrijventerrein ten noorden van de A59, staat een immense hal die dezer dagen, met enige verbeelding, als een van de grootste pak(jes)huizen van de Sint kan worden beschouwd. Met 14,5 miljoen artikelen is bol.com in ieder geval in assortiment het grootste warenhuis van het land.

Terwijl de in deze feesttijd belangrijkste klantjes vermoedelijk op één oor lagen, afgelopen maandagavond tussen 21.00 en 22.00 uur, beleefde het internetwarenhuis het tot dusverre meest hectische moment van deze week. Of beter, het meest hectische uurtje. Per seconde werden die maandagavond in dat ene uur 14 artikelen besteld.

Voor de onlineverkoop is de maandag meestal het hele jaar door de drukste dag, vertelt Marjolein Verkerk van bol. com tijdens een rondgang door het distributiecentrum. Daarbinnen is het permanent oppassen geblazen voor de minivorkheftrucks die tussen de eindeloze rijen aan stellages laveren. Eind volgend jaar opent bol.com op een ander bedrijventerrein in Waalwijk een eigen centrum; Docdata blijft de logistieke partner.

Een krioelende massa aan personeel snelt te voet en gewapend met mandje of karretje van palletstelling naar palletstelling. Ieder product van een leverancier is gescreend. De personeelsleden krijgen prints met bestellingen mee waarmee ze langs de meest efficiënte route als het ware hun boodschappen doen. Op zijn snelst ligt een pakketje een kwartier na bestelling in een vrachtwagen.

14 artikelen per seconde 

werden er afgelopen maandagavond tussen 21.00 en 22.00 besteld.

Op normale dagen werken er in dit distributiecentrum alleen al voor bol.com - Docdata werkt onder meer ook samen met De Bijenkorf - tussen de 400 en 800 mensen. Nu, in de piekperiode voorafgaande aan Sinterklaas en Kerst, loopt het personeelsbestand tijdelijk op tot 1400. 'We werven ze vooral via uitzendbureaus', zegt Jacqueline van den Heuvel van Docdata.

Ogenschijnlijk lijken al die werknemers - onder wie veel buitenlandse -precies te weten in welke doos ze moeten graaien om de verwerking van bestellingen zo vlotjes mogelijk te laten lopen. De productielijnen binnen het distributiecentrum omschrijft Van den Heuvel als 'ingenieus' en 'hogere wiskunde'. Waarbij de automatisering nog niet tot in extremis is doorgevoerd en 'pickers' (jargon voor een deel van de langs stellages snellende personeelsleden) onontbeerlijk zijn om bij extreme pieken snel op te kunnen schalen.

Medewerkers aan de lopende band van het distributiecentrum. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Eigenlijk begint de piekperiode voor het internetwarenhuis al voor de Sint in het land is. In oktober trekken de online verkopen aan. De opwaartse lijn houdt tot de jaarwisseling aan. Niet alleen in het distributiecentrum maar ook op het hoofdkantoor van bol.com in Utrecht (ruim 1200 werknemers) neemt dan de werkdruk toe. Het bedrijf verwacht in de maanden november en december zo'n negen miljoen bestelde producten te verwerken, drie miljoen meer dan vorig jaar.

Het zoek- en koopgedrag van de Nederlandse consument kent voor dit bedrijf weinig geheimen. De belofte dat artikelen die voor 23.59 uur zijn besteld gegarandeerd de volgende dag in huis zijn, kan ook de piekperiode worden waargemaakt door een uitgekiend voorraadbeleid. Op die drukste momenten liggen er sowieso 400 duizend verschillende artikelen op voorraad.

'Je merkt ook dat onlineshoppers steeds meer vertrouwen hebben dat het met leveringen wel goed komt', zegt Marjolein Verkerk. In de aanloop naar het Sinterklaasfeest durven consumenten steeds later te bestellen. In veel huiskamers wordt het feest in het weekeinde gevierd, de kans dat vanavond nog massaal wordt besteld is groot.

Populairste cadeaus

Boeken en cd's zijn nog steeds gewild. De nieuwste cd van Kinderen voor Kinderen, Voor Altijd Jong, behoort tot de toppers, onder volwassenen is de laatste cd van de onlangs overleden Leonard Cohen in trek. Het boek De Wereld van de Gorgels van cabaretier Jochem Myjer vliegt eveneens de webwinkel uit. Volwassenen hebben het vooral voorzien op Judas van Astrid Holleeder en Mijn Gevecht van ex-wielrenner Thomas Dekker. Per sinterklaascadeau wordt gemiddeld 27 euro uitgegeven.

Het begon in 1999 met de onlineverkoop van boeken en cd's. Inmiddels is bol.com een winkel waarbij zo ongeveer alles te koop is. Kleding weliswaar alleen in specifieke segmenten - 'Een bewuste keuze' volgens Verkerk. 'Voor kleding is aparte expertise nodig' - maar naast het boek, nog altijd een topper in het assortiment, is pakweg de grasmaaier ook te bestellen.

Van webwinkels die zich specifiek hebben toegelegd op kleding is bekend dat ruwweg veertig procent van de bestellingen weer teruggestuurd wordt door de klant. Hoeveel en vooral welke sinterklaascadeautjes ziet bol.com weer terugkomen? Het bedrijf gaat daar niet specifiek op in en houdt het op hooguit 'een enkel procent' van de bestellingen. Wel geeft het inzage in wat de populairste sinterklaascadeaus zijn (zie inzet).

Ruim 14 duizend winkeliers bieden hun producten via de webshop aan. De site wordt in de sinterklaastijd op de drukste dag bijna 2,5 miljoen keer bezocht. In het distributiecentrum staan geavanceerde inpakmachines die pakketjes op maat maken. Een sorteermachine maakt vervolgens weer een onderscheid tussen de pakketjes die door de brievenbus gaan en die waarvoor moet worden aangebeld.

Nu, in de sinterklaastijd, biedt het bedrijf de online klant de mogelijkheid het pakketje in sinterklaaspapier bezorgd te krijgen. Verkerk: 'Daar wordt in een paar honderd bestellingen per dag gebruik van gemaakt. Thuis zelf inpakken is en blijft populair.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden