Een toekomst met hoog fungehalte

Op het Damrak in Amsterdam is een café waar je met je hand tussen de billen van een serveerster mag....

WOUTER KLOOTWIJK

Op het brede trottoir blijven mensen staan. Zwijgend, of ze naar een ongeluk of nabluswerkzaamheden kijken. Net zo'n meisje met weinig aan neemt de bestellingen op. Ze is verschrikkelijk vrolijk, ik heb nog nooit zo'n vrolijk meisje gezien. Half vijf, vrijdagmiddag. Een groepje mannen wil wat nieuws drinken en de man die de leiding heeft, of het geld, doet zijn hand tussen de billen van de serveerster, terwijl hij opsomt wat ze zo meteen moet brengen. Ze lacht naar de man en doet beweeglijk.

Meer over te vertellen? Nee meer niet. Dit heet entertainment en wordt ook wel 'fun' genoemd. Het ergste van entertainment is dat het niks is. Als het voorbij is, tocht het weer als vanouds in je kraag en weet je nog steeds niet of God bestaat.

Over drie weken is er een studiebijeenkomst over. Het Nationaal Congres Entertainment '98 in de Rai in Amsterdam waar dan tegelijkertijd de radio-, televisie- en walkmanbeurs Firato wordt gehouden, met een Dutch Entertainment Gallery en een Fun Dome.

Dat dat congres over niks, dus fun gaat, staat helder en duidelijk in het persbericht. Het congres heeft de subtitel 'Naakt over de schutting' gekregen. 'Hiermee wil de organisatie duidelijk maken dat er steeds meer sprake is van een entertainment-industrie, die zich kwetsbaar moet durven opstellen en waarbinnen men eens wat vaker bij elkaar over de schutting moet kijken.'

Dus moeten we het hebben over iets. Niks zeggen kan niet, er moeten woorden komen. Bijvoorbeeld: 'Hoe verhoudt het Human Resource Management in de entertainment-industrie zich tot dat in andere branches? Wat zijn de gevolgen van het incestueuze karakter van deze arbeidsmarkt? Erkende specialisten spiegelen hun opvattingen aan de praktijk van de entertainment-industrie.'

Gaat dit nou over dat meisje op het Damrak en de man en zijn hand? Hoe oud was ze eigenlijk? Want in het kader van de grote leegte vol fun zullen we het hebben over 'Leeftijdmarketing, de generatie als marktsegment'. Twee heren van marketingbureaus zullen komen vertellen van hun 'onderzoek naar het actieve en passieve entertainmentgedrag van de babyboomgeneratie'. En het onderzoek 'naar de entertainmentbeleving van kids'.

Als in Nederland kinderen kids worden genoemd, wil iemand ze iets verkopen. De elektronische industrie van consumentenproducten in de rijke wereld maakt fantastische apparaten en het lijkt of in steeds hoger tempo telkens nog veel betere worden bedacht. Wie iets koopt, haalt iets in huis dat al direct voorbij de voordeur verouderd is. Voor nog maar heel weinig geld kan bijna iedereen zich een eigen geluidsstudio veroorloven, gewoon thuis, die beter en zuiverder functioneert dan professionele apparatuur van vorig jaar te Hilversum. Het geluid kan zo ver uiteengerafeld worden en zo verfijnd opnieuw gemonteerd dat je, ja wat eigenlijk? Nou fun dan maar.

Een woordvoerder van Sony, die met vuur en enthousiasme het nieuwste van het snelste van geluidsapparatuur uitlegt aan journalisten, zegt dat je met de jongste spullen een nieuwsbulletin zo opnieuw kan monteren dat de nieuwlezer volslagen wartaal uitslaat zonder dat er ook maar iets op de montage is aan te merken. Zulke mooie spullen en dan een beetje gaan zitten funnen? En het is niet eens half zo leuk als de echte wartaal soms van het nieuws.

En is een brilbioscoop leuker dan een echte? Hij is wel net zo goed van geluid en net zo waanzinnig breed van beeld en je zet hem op je hoofd. Dan draai je in je mobile discspeler een film en die zie je als het ware echt voor je. Met net zo'n bril kun je ook doorwerken op weg naar school. Met een computer. Het beeldscherm van de computer verschijnt in je bril. Je kunt dan twee dingen tegelijk doen. Om je heen kijken, door die bril en gelijkertijd op je computer werken, want het beeldscherm blijft transparant zichtbaar. In die bril. De file is opeens geen ramp meer met zo'n ding op je hoofd. En het is vast nog wel ergens heel erg goed voor, en in ieder geval een hele vooruitgang in technologie.

Maar de techniek is de gebruikers vooruit. We moeten nog verzinnen wat we ermee moeten. Iets geinigs waarschijnlijk, want volgens de persdienst van de Firato zijn we daar voortdurend op uit: 'De hedendaagse consument zoekt naast een snel en compleet informatie-overzicht in toenemende mate immers ook een hoge funfactor.'

Philips zal een digitale camera demonstreren, een staaltje techniek natuurlijk 'bestemd voor de veeleisende zakelijke en professionele gebruikers'. Maar een camera die het gewoon goed doet, wat moet je ermee als zakelijk gebruiker? Ho, wacht, deze kan 'morfen', er is net op tijd aan de 'de hoge funfactor' gedacht. Met de camera kunnen 'gezichten aan alle kanten worden opgerekt'.

In de Rai zal in de 'morfing-stand' van Philips, allicht in de Fun Dome, de camera gedemonstreerd worden. 'Hij neemt daar de functie van de ouderwetse lachspiegel over. Wie dat aandurft, krijgt een foto mee naar huis.'

Het Haarlems Uitgeefbedrijf heeft in oktober iets te koop waarmee je van je gekke bek weer een normaal mens kunt maken. Een computerprogramma Cosmopolitan Virtual MakeOver. En een normaal mens? Nee veel erger, je kunt jezelf in Lady Diana veranderen of noems eens iets moois. Het programma is er volgens de uitgever 'om jezelf van een nieuw uiterlijk te voorzien'.

'Een ander kapsel, een andere haarkleur, andere ogen, kortom, achter de computer maak je van jezelf een ander mens.' Nodig: een computer, een digitale camera of een scanner, het verbouwingsprogramma en jezelf. Als je dan verder alle (echte!) spiegels in huis kapot gooit, hoef je twee weken na sinterklaas ook niet plotseling naar de psychiater.

De knapte van de technologie weerhoudt de fabrikanten niet van het onbenul. Fun terroriseert de vooruitgang. Ook op het Damrak.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden