Column

Een snuffelend neusje, of getuit bekkie, zo u wil

Kijk ook eens tússen de koplampen.

De brede neus van een Hummer. Beeld anp

Dat koplampen net ogen zijn, en dat kwaaie (Volkswagen), geslepen (Jaguar), norse (Landrover) of argeloos lieve (Fiat 500) koplampblikken speciaal worden ontworpen om verschillende kopersgroepen aan te spreken (midlifevaders, machomanagers, Blaricumbewoners, moeders), dat weet iedereen.

Maar als koplampen ogen zijn, wat zit daar dan tussen? Daar kun je, zie Picasso, nog heel veel kanten mee op, omdat de menselijke neiging om ergens ogen in te zien zó dwingend is dat de compositie van de rest van het gezicht nauwelijks uitmaakt. Dus hier bewijst zich het autodesigntechnisch meesterschap.

BMW's in de jaren zeventig hadden een grote zwarte ribbelgrill tussen de kijkers zitten, wat een boze-dikke-wenkbrauwachtig effect had. De Mercedes SLK uit midden jaren 0 had een dikke stompe neus, als was hij een neusaap. In Peugeots van een aantal jaar terug zagen autojournalisten een opengesperde muil. En misschien wel de beste vondst van de afgelopen twintig jaar: de zogeheten 'monogrill' van Audi, die de traditionele luchtinlaat boven en onder de voorbumper samentrok tot één zwart vierkant met een chromen biesje. Een beschaafd ringbaardje dat zó chic afkleedde dat het van Citroën en Lexus tot Hyundai en DS navolging kreeg.

En er is nóg een slimmigheid aan die Audi-goatee. Goed autoontwerp geeft een auto iets menselijks, maar tegelijk iets machineachtigs. Omdat een auto nu eenmaal ook iets moet uitstralen van: ik ben een stukje toptechniek. En laat dat grote, nadrukkelijke raster nou iets hebben van een scheerapparaat.

Het neusje van een Toyota. Beeld anp

Intussen gaat Audi, twaalf jaar na de uitvinding ervan, nog steeds door met de monogrill. Maar intussen is er ook een nieuwe designvondst bijgekomen tussen de ogen, die wijdverbreide navolging heeft gekregen: het neusje van Volvo. Dat plaatste vanaf de XC60 (2008) een opvallend, trapeziumachtig gevormde grill op een vooruitstekend stukje, geheel omringd door plaatwerk. Een snuffelend neusje, of een getuit bekkie, zo u wil. Mercedes doet het sinds zijn nieuwe A-klasse (2012) ook zo, op alle modellen. En de Mazda 6. En, vanaf binnenkort, de nieuwe Opel Insignia.

Waarom is deze vorm zo succesvol? Alleen het neus of bekvormige is het niet, dat zou tuttig zijn. Sloom voor me uitstarend in de incheckrij op Schiphol zag ik het ineens: het is onmiskenbaar een pastiche op een straalmotor.

Geniale associatoren, die autoontwerpers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden