Column Peter de Waard

Een overname waarbij de prooi ineens de jager is geworden en de jager de prooi

Op 17 februari 2017 sloeg bij het management van menig Europees bedrijf de schrik om het hart. Het machtige Amerikaanse levensmiddelenconcern Kraft Heinz bracht een overnamebod van 148 miljard dollar (130 miljard euro) uit op concurrent Unilever, in Nederland het op een na grootste bedrijf.

Kraft Heinz werkte daarbij samen met twee van zijn machtige aandeelhouders: Warren Buffett en 3G Capital, een van de grootste opkoopfondsen (private equity) in de wereld. Kraft Heinz sloeg zich op de borst dat het veel winstgevender was dan Unilever dat onder Paul Polman duurzaamheid had laten prevaleren boven aandeelhouderswaarde. Maar daar zouden de Amerikanen verandering in brengen.

Na twee dagen trok Kraft Heinz het bod al in, nadat Unilever het vijandig had genoemd. Warren Buffett had geen zin in een overnamegevecht.

Maar bij Unilever ging meteen een andere wind waaien. Polman vond zelf ook dat hij de aandeelhouderswaarde had laten versloffen. De beurskoers moest omhoog. Er kwam een nieuwe winstdoelstelling, een aandeleninkoopprogamma en de minder renderende margarinedivisie (Blue Band, Becel, Zeeuws Meisje) werd voor 6,8 miljard euro verkocht.

En daarnaast zou Unilever de tweeledige structuur met hoofdkantoren en aparte beursnoteringen in Groot-Brittannië en Nederland aanpakken. Er moest een hoofdkantoor komen en na een dividendlokkertje van Rutte werd gekozen vor Nederland. Dat laatste ging niet door, vanwege de grote maatschappelijke verontwaardiging en politiek verzet.

De boel bij Unilever is niettemin financieel op orde. De winst van het concern bedroeg in 2018 9,8 miljard euro, een stijging van 51,2 procent vergeleken met 2017. Unilever richt zich vooral op de expansie van lichamelijke en huishoudelijke verzorging: tandpasta’s, shampoos, waspoeders en schoonmaakmiddelen. Daarnaast heeft het nog een levensmiddelentak met merken als Knorr, Lipton, Conimex, Ben & Jerry’s en Ola. Op de beurs is Unilever nu 160 miljard dollar waard. 34miljard meer dan in februari 2017 en dat is meer dan het bod van Kraft Heinz toentertijd.

Kraft Heinz was met een beurswaarde van ruim 100 dollar miljard begin 2017 al kleiner dan Unilever. Nu is het nog maar 43 miljard dollar waard. Als Unilever gek zou willen doen, zou ze nu een bod op Kraft Heinz kunnen uitbrengen van 51miljard dollar. Daarmee zou het Nederlandse concern aandeelhouders van het Amerikaanse levensmiddelenbedrijf dezelfde premie van 18 procent op de beurskoers geven als de Amerikanen in 2017 van plan waren de aandeelhouders Unilever te geven. Unilever zou met zo’n overname zijn positie in de VS in één klap flink versterken.

Het zou een mooi voorbeeld zijn van een omgekeerde overname waarbij de prooi ineens de jager is geworden en de jager de prooi. Misschien kijken Warren Buffet en 3G er zelfs reikhalzend naar uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.