Een op de drie jongeren gaat minstens een keer per week uit eten
© Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Een op de drie jongeren gaat minstens een keer per week uit eten

Maar geeft wel relatief weinig uit

Niet alleen de liefde, ook de generatiekloof gaat door de maag: waar babyboomers vooral zelf in de keuken staan, eten millennials in grote getale buiten de deur - als ze tenminste geen pizza of sushi laten aanrukken.

29 procent van de 18- tot 36-jarigen gaat minstens eens per week uit eten, tegenover 10 procent van de 51- tot 70-jarigen en 21 procent van de generatie daartussen. En bijna 1 op de 3 millennials laat minstens eens per maand eten thuisbezorgen, tegen 1 op de 11 babyboomers.

Dit blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek van het FoodService Instituut Nederland onder 4.121 respondenten. Millennials - de generatie geboren tussen 1981 en de eeuwwisseling - gaan beduidend goedkoper uit eten dan oudere generaties: ze geven per persoon gemiddeld 19,42 euro uit als ze 's avonds buiten de deur eten. De generatie X - 37- tot 50-jarigen - geeft met bijna 33 euro het meest uit per diner, gevolgd door babyboomers (30,66 euro) en 71-plussers (29,29 euro). 

Gemak

De generatiekloof stopt niet bij het avondeten. Millennials kopen van alle generaties veruit het vaakst eten en drinken op een treinstation, terwijl ze ook met afstand de grootste afnemers zijn van broodjes kaas, chocoladerepen en andere culinaire hoogstandjes van benzinepompen. Ze ontbijten en lunchen ook veel vaker buiten de deur dan andere generaties.

'Millennials zijn digitale inboorlingen, ze weten niet beter dan dat alles dankzij internet met één vinger op de knop binnen handbereik is', zegt Inga Blokker van FoodService Instituut Nederland. 'Meer dan andere generaties verbinden ze eten met gemak.' Ook de veranderende samenstelling van gezinnen speelt een rol, denkt Blokker. Millennials en de Generatie X geven vaker de voorkeur aan bezorgmaaltijden dan oudere generaties, wat deels samenhangt met het stijgende aantal huishoudens met maar één persoon, en het eveneens groeiende aantal tweeverdieners. In de praktijk functioneren tweeverdieners met een gezin op doordeweekse avonden vaak als meerdere eenpersoonshuishoudens naast elkaar, ziet Blokker: de kinderen zijn naar voetbal of vioolles, pa en ma werken tot laat, dus eet iedereen wanneer het hem of haar het beste uitkomt. Ook het feit dat Nederlanders steeds meer activiteiten in hun vrije tijd proberen te proppen en zich daardoor gehaaster voelen dan vroeger, zoals het Sociaal en Cultureel Planbureau signaleert, speelt mee.

Maar er is meer aan de hand, denkt voedseltrendwatcher Anneke Ammerlaan. 'Vroeger ging je alleen uit eten bij feesten en partijen, maar dan wel meteen minstens drie gangen. Daar had je dan vaak nog voor gespaard ook. De jongeren van nu zijn op een heel andere manier opgevoed, die gaan veel makkelijker uit eten. Millennials hechten ook veel minder aan bezit dan oudere generaties: een eigen auto vinden ze in de stad vaak zinloos, dus houden ze meer geld over voor het restaurant.' En vlak ook de emancipatie niet uit, zegt Ammerlaan. Vroeger werd de vrouw geacht de piepers op tafel te hebben als manlief thuiskwam, inmiddels hebben met name hoogopgeleide vrouwen bijna even vaak een baan als mannen. 'Eerst hadden vrouwen veel tijd en weinig geld, nu hebben ze veel geld en weinig tijd, dus gaan ze vaker uit eten.'