Achtergrond LinkedIn

Een loopje met de waarheid op LinkedIn is reden voor ontslag. Hoe moet het wel?

Een werknemer die zijn functietitel weigert aan te passen op LinkedIn omdat hij een nieuwe baan in dezelfde richting zoekt, wordt op staande voet ontslagen. De rechter noemt het ontslag terecht. Tips van een recruiter en een arbeidsrechtadvocaat over je rechten en plichten als werknemer op sociale media.  

Volgens een werknemer van een automatiseringsbedrijf is het zijn zaak hoe hij zich noemt op LinkedIn. Foto Getty Images

De medewerker van een automatiseringsbedrijf noemt zichzelf verantwoordelijk voor de marketing en pr, maar is teruggeplaatst in zijn oude functie als accountmanager. Zijn werkgever vraagt hem herhaaldelijk zijn functietitel te veranderen. Hij weigert wekenlang, omdat hij een nieuwe baan zoekt in de richting van marketing en pr. Volgens hem is het zijn zaak hoe hij zich noemt op LinkedIn. Het conflict loopt zo hoog op dat de werkgever hem de deur wijst.

Half mei maakt de rechtbank in Utrecht op internet het vonnis over het ontslag bekend. De kantonrechter vindt het terecht dat de werknemer niet meer welkom is. Het automatiseringsbedrijf hoefde niet te blijven accepteren dat de man zich voordeed alsof hij de marketing en pr deed. De werkgever moet hem wel een transitievergoeding van ruim 2.200 euro betalen. Volgens de rechter heeft de werknemer weliswaar ‘opzettelijk en kinderachtig’ gehandeld, maar is er geen sprake van ernstig verwijtbaar handelen of nalatigheid.

De uitspraak heeft in de wereld van de personeelsadviseurs en arbeidsrechtdeskundigen tot kritiek én steun geleid. Daan Huisman, recruitmentspecialist en LinkedIntrainer in Schiedam, zet zijn kanttekeningen. Charlotte Dingemans, voorzitter van de Vereniging Arbeidsrecht Advocaten Nederland (VAAN) en medeoprichter van advocatenkantoor DingemansVanderKind in Amsterdam, is het eens met het ontslag en de uitspraak.

Daan Huisman: ‘Een LinkedInprofiel is geen leaseauto’

Daan Huisman. Foto Simon Lenskens

‘Ik vind deze uitspraak bijzonder, omdat iedereen zelf de eindredacteur is van zijn LinkedInaccount. Het gaat me te ver als werkgevers mogen bepalen wat hun personeel daarop zet. Als een dronken werknemer zijn leaseauto in de sloot rijdt, heeft dat gevolgen voor zijn baan. Maar werkgevers stellen sociale media niet ter beschikking. Een Linkedinprofiel is geen leaseauto.

‘Het is wel onhandig dat deze werknemer een verkeerd beeld geeft van zijn functie. Daar bewijst hij zichzelf geen dienst mee. Liegen vind ik een te zwaar woord. Ik noem het eerder het verlengen van de waarheid. Bij mensen die hun baan verliezen, zie ik dat ook weleens. Dan laten ze op LinkedIn staan dat ze nog ergens werken. Ze denken zo meer kans te maken op een nieuwe baan. Als recruiter word ik dan juist argwanend. Sollicitanten moeten geen ruis veroorzaken.

‘In dit geval had de medewerker in de kopregel en samenvatting van zijn LinkedInprofiel kunnen zetten dat hij een droombaan zoekt in de marketing en pr. ‘Beschikbaar als ...’ is een veelgebruikte formulering. Dan was er niets aan de hand geweest.

‘Ik geef trainingen bij een uitzendbureau dat informatiemateriaal en achtergrondfoto’s beschikbaar stelt. Medewerkers kunnen die gebruiken voor hun LinkedInprofiel. Ze weten dan zeker dat hun presentatie in orde is. Bovendien kunnen ze zo laten zien dat ze bij de club horen. Het werkt prima, als de werkgever zijn materiaal maar niet verplicht stelt.

‘Gedragsregels voor het gebruik van sociale media kunnen ook veel ellende voorkomen. Consultancybureau Capgemini is daar ver mee: de richtlijnen staan sinds 2013 al op de website, toegankelijk verwoord. De gedragsregels gaan niet over het gebruik van functienamen op LinkedIn. Dat lijkt me verstandig: richtlijnen moeten ook weer niet te dwingend zijn.

‘Bij de ontslagen werknemer kun je je afvragen of hij de reputatie van zijn automatiseringsbedrijf heeft geschonden. Zijn klanten of relaties gevallen over de informatie op zijn profiel? De schade zal wel meevallen. Daarom is het bedrijf ook verplicht een transitievergoeding te betalen.’

Charlotte Dingemans: ‘Logisch dat het leidt tot ontslag’

Charlotte Dingemans. Foto Simon Lenskens

‘Op het eerste gezicht lijkt het mij een logische uitspraak, omdat een werknemer zich niet mag afficheren met een functie die hij niet uitvoert. Al is het in het belang van sollicitatieactiviteiten, de werkgever hoeft daar niet mee akkoord te gaan. Voor hem is van belang dat zijn klanten weten waar zijn werknemers werken. Vrijheid van meningsuiting en goed werknemerschap staan hier tegenover elkaar.

‘Als arbeidsrechtadvocaten krijgen wij steeds meer zaken over het gebruik van sociale media. Onlangs eiste een werkgever dat een werknemer na zijn ontslag zijn LinkedInaccount zou aanpassen. Hij moest alle connecties via zijn werk verwijderen. Tijdens de zitting was de discussie of die contacten zakelijk of privé waren. Het recht op privacy en op vrije meningsuiting botste met het recht van de werkgever om personeel instructies te geven. In dit geval vond de rechter niet dat de ex-werknemer connecties moest verwijderen.

‘We maken ook regelmatig mee dat medewerkers zich op de sociale media over hun klanten uitlaten. In een recente zaak ging het zelfs om scheldwoorden over dodelijke ziekten op iemands Facebookaccount. De rechter was het eens met ontslag op staande voet. Hier moest het recht op vrije meningsuiting wijken voor goed werknemerschap.

‘Wij helpen bedrijven richtlijnen op te stellen. Amerikaanse concerns hadden ze het eerst, maar we zien nu ook dat Nederlandse organisaties gedragscodes formuleren. Werkgevers willen zo hun eer en goede naam beschermen, maar ook duidelijk maken wat ze van hun werknemers verwachten. Het spreekt voor zich dat zij zich niet racistisch mogen uitlaten of klanten mogen beledigen. Omgekeerd mogen bedrijven niet zomaar eisen dat hun werknemers foto’s of teksten op hun Facebookpagina zetten.

‘Veel werknemers realiseren zich niet dat een vals getuigschrift, of liegen over de manier waarop je vorige arbeidsovereenkomst is geëindigd, een grond kan zijn voor ontslag op staande voet. Dat staat met zoveel woorden in de wet. Een uitspraak als deze maakt duidelijk dat de rechter ook tijdens het dienstverband hecht aan een juiste voorstelling van zaken. Als een sollicitant liegt op LinkedIn, kan dat er ook toe leiden dat toekomstige werkgevers hem ongeschikt vinden. Er is dan al te veel twijfel over zijn integriteit.’

Meer sociale media en werk: 

Zo slecht zijn al die duizenden werkmailtjes voor ons

Ha, even mailen. Snel een afspraak verzetten of een contract herbevestigen. Maar er kleven bijwerkingen aan al die werkmails: personeel raakt gestresst, wantrouwig en improductief.

Zuster, kunt u ook twitteren? AMC zet personeel in op sociale media

Ziekenhuizen speurden voorheen de sociale media vooral af naar klachten van patiënten. Nu predikt onder andere het AMC een nieuwe openheid via zulke kanalen, voor de beeldvorming en om nieuw personeel te trekken.

Laat je niet storen door technologie

Schrijver Nir Eyal ziet geen kwaad in de verslavende werking van techproducten. We moeten simpelweg leren omgaan met onze nieuwe digitale gewoontes.