Eén loket voor uitkering en werk

Nieuwe werklozen krijgen in Amsterdam eind volgend jaar één aanspreekpunt voor uitkeringsaanvragen en het zoeken naar werk. Hierdoor ontvangen ze sneller een WW- of bijstandsuitkering en kunnen ze eerder gericht zoeken naar werk of beginnen met een opleiding....

Van onze verslaggever Frank van Alphen

Dit hebben het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), de uitkeringsinstantie UWV en de Amsterdamse Dienst Werk en Inkomen (DWI) besloten na een geslaagde proef met de zogeheten Toonkamers. In de Toonkamer in Amsterdam Zuidoost hebben CWI, UWV en DWI ruim anderhalf jaar samengewerkt. In die periode hebben zich 1500 werklozen aangemeld. De helft heeft inmiddels weer werk, dat is 8 procentpunt meer dan bij de werklozen die niet naar de Toonkamer gingen. Bovendien vonden ze sneller werk.

‘Overal zal de samenwerking veranderen tussen gemeentelijke sociale diensten, het CWI en het UWV’, zei Jan Boerma, manager bij het UWV, dinsdag bij een presentatie van de Toonkamer in Amsterdam Zuidoost. ‘Dat betekent echter niet dat voor alle gemeenten een blauwdruk bestaat voor de Toonkamers. Per gemeente wordt gezocht naar de beste oplossing.’

Het grote verschil met de huidige werkwijze van de instanties is dat uitkeringsgerechtigden vanaf de dag dat ze zich melden een contactpersoon (klantregisseur) krijgen toegewezen. Bij de reguliere werkwijze moet de werkloze zich steeds bij andere diensten melden en iedere keer zijn verhaal doen. Hij moet bijvoorbeeld eerst naar het CWI voor een WW-uitkering. Als die wordt afgewezen door het UVW moet hij opnieuw naar het CWI en vervolgens naar de sociale dienst om bijstand aan te vragen. Hierdoor duurt het soms maanden voordat iemand een uitkering ontvangt.

‘Werk staat natuurlijk voorop, maar iemand die werkloos is geworden, moet eerst weer een inkomen hebben om zijn huur te betalen’, aldus Ruud IJzelendoorn van het DWI.

In het bedrijvenverzamelgebouw van UWV, DWI en CWI (zie inzet) zijn sinds eind 2005 een op de vier aanvragers van een werkloosheidsuitkering doorgestuurd naar de Toonkamer. Vanaf dat moment hadden ze alleen nog maar te maken met hun klantregisseur.

Deze klantregisseur mag beslissingen nemen over de uitkering, eventuele sancties en het inkopen van opleidingen. ‘Bij de reguliere werkwijze beslissen anderen hierover. Voordeel is dat de klantregisseur direct toezeggingen kan doen’, aldus Jan Boerma.

Afspraken met de werkzoekende worden in het klantvolgsysteem gezet. De uitkeringsgerechtigden kunnen daar ook in kijken. ‘Omdat veel van onze klanten geen pc hebben, maar wel een mobiele telefoon, hebben we het mogelijk gemaakt ook sms’jes te versturen via dat systeem’, aldus Jamila Tahiri, projectleider van de Toonkamer in Amsterdam Zuidoost.

De klantregisseur maakt direct een diagnose met de werkloze.

‘Soms is het van belang eerst een paar problemen op te lossen’, aldus Frank Lüers, een van de zes klantregisseurs. ‘Als mensen schulden hebben, moet daar iets aan gedaan worden. Het hoofd moet eerst worden leeggemaakt, voordat iemand kan gaan zoeken naar werk. In andere gevallen moet je iemand wat dichter op de huid zitten en aan zijn afspraken houden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden