de onderneming new electric

Een klassieke Volvo met een elektromotor, het kan bij New Electric

Sleepwagens elektrificeren betekent enorme milieuwinst. Parijs heeft wel oren naar de Amsterdamse voorstellen van Anne Kloppenborg. Met New Electric levert hij maatwerk, maar bussen in China hebben de toekomst en dankzij Annes Youtube-filmpjes komt er genoeg personeel binnen voor die stormachtige groei.

New Electric te Swifterbant bouwt diesel- en bezinevoertuigen om tot elektrische voertuigen. Werknemer ingenieur Celso Menaia doet metingen aan een pas omgebouwde auto. Foto Simon Lenskens

Er staat een takelwagen voor de deur van de werkplaats in Swifterbant, een Toyota Landcruiser. Die komt uit Parijs, zegt Anne Kloppenborg (39). ‘Die is van sleepbedrijf ATS dat een groot marktaandeel heeft in Parijs. Dat marktaandeel willen ze houden, en daarom gaat ATS de burgemeester van Parijs voorstellen om alle sleepwagens te elektrificeren. Dit exemplaar wordt een demonstratiemodel.’

Het ombouwen is nagenoeg klaar. Geruisloos rijdt de geëlektrificeerde takelwagen de werkplaats binnen voor een laatste check. Mocht het ATS lukken, dan bouwt Anne Kloppenborg met zijn bedrijf New Electric tientallen van deze Franse sleepwagens om. De dieselmotor gaat er uit en er komt een elektromotor voor in de plaats, plus een pakket batterijen. Anne Kloppenborg is oprichter en mede-eigenaar van New Electric, dat werkplaatsen heeft in Swifterbant, Amsterdam en Middenmeer.

Werkloos brommen

De milieuwinst is enorm, zegt Kloppenborg. ‘Die sleepwagens staan zo’n 14 uur per dag aan de Périphérique te wachten op een telefoontje dat er ergens iets gesleept moet worden. Dan komen ze even in actie: rijden, slepen. Met een paar kwartier is de klus weer geklaard.’ En dan staan ze daar weer, achter de vangrail, urenlang werkloos te brommen. Want al die tijd draait de dieselmotor. In de zomer om de airco aan de gang te houden, in de winter vanwege de verwarming. ‘Zelfs als je de batterijen van deze elektrische auto zou laden met kolenstroom, dan heeft hij een CO2-uitstoot die 60 procent lager ligt dan met een dieselmotor’, zegt hij trots. En omdat Franse stroom grotendeels atoomstroom inhoudt, is de CO2-winst nog aanzienlijk groter.

Al negen jaar elektrificeert Kloppenborg auto’s en schepen. Dat was geen voor de hand liggende keuze voor deze student politicologie, die ook nog een tijdje werkte in de IT. De ommekeer vond plaats in 2008, op een parkeerplaats in San Francisco. Kloppenborg, die ook de Amerikaanse nationaliteit heeft dankzij zijn Amerikaanse moeder, had gehoord van dat merkwaardige bedrijf Tesla. Dat bouwde elektrische auto’s, en Kloppenborg ging er een kijkje nemen. ‘Er stonden een paar Tesla’s buiten, met de draden die overal uit kwamen. En ik maar fotograferen.’

Iets dergelijks wilde hij ook. ‘Ik wilde een bedrijf stichten, want ik wilde met mijn vriendin een gezin stichten.’ Zelf elektrische auto’s bouwen leek hem geen goed idee. Elektrische schepen, dat was een beter plan. ‘Ik was gek op speedboten en op waterskiën.’ Gezin stichten, bedrijf beginnen, elektrische bootjes: al die gedachten vloeiden op die parkeerplaats van Tesla samen in zijn hoofd, en een jaar later begon Anne Kloppenborg met zijn eerste product. Hij kocht een boot van 800 euro en een pakket elektrische onderdelen van 15 duizend euro, en begon te sleutelen. Pas in 2012 was de boot klaar. ‘Bij de eerste proefvaart schoot de boot zo hard vooruit, dat we er alleen maar om konden lachen.’

Youtube-personeel

Die lachbui is, zoals veel memorabele momenten van het bedrijf, op Youtube te zien. ‘It’s not just a product, it’s a movement’, schakelt Kloppenborg over op onvervalst Amerikaans. Dat is misschien wat overdreven, maar hij heeft wel voordeel van al die filmpjes. ‘We hebben nooit personeel hoeven werven. Iedereen die hier werkt, heeft zichzelf aangemeld nadat ze wat van onze filmpjes hadden gezien.’

Inmiddels heeft zijn bedrijf 15 boten afgeleverd, zowel speedboten als rondvaartboten, en zelfs een sleepboot. Daarnaast heeft New Electric nog dertig pasklare pakketten verkocht aan botenbouwers.

In 2013 ontmoette hij Mischa Bauman, die knutselde aan racewagens en de motoren van klassiekers toerustte met de modernste techniek. Samen gingen ze auto’s en vrachtwagens elektrificeren. Niet de standaard-auto’s: daarvoor is zo’n ingreep veel te duur. Dus kiezen ze voor werkvoertuigen en klassiekers. De Franse sleeptycoon betaalt 85 duizend euro per sleepwagen. Het ombouwen van de Volvo Amazon die volledig gestript op de brug staat, gaat rond 55 duizend euro kosten. ‘Het zijn vooral gepassioneerde jonge ondernemers die zoiets bestellen. Die willen shinen. Die noemen een Tesla een tablet op wielen.’ Dankzij belastingregels voor milieu-investeringen kunnen de kosten nog meevallen. Hoeveel de eigenaar van de Morris Minor - een koddig Brits wagentje met veel hout in het koetswerk - moet betalen, weet hij niet precies. Tot nu toe zijn er volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer in totaal 49 voertuigen omgebouwd tot elektrisch. Daarvan heeft New Electric er negen afgeleverd.

Eigenaars Micha Bauwman (links) en Anne Kloppenborg bij een omgebouwd voertuig. Foto Simon Lenskens

Beste oplossing

Dat eigenaren van vrachtwagens, hijskranen en tractoren hun dieselmotoren laten vervangen door iets elektrisch, is een kwestie van rekenen, zegt de New Elektric-eigenaar. ‘Die voertuigen gaan vaak langer mee dan hun motoren. Dus die ondernemers zijn gewend om een motor te laten vervangen.’ Kloppenborg hoeft ze er alleen van te overtuigen dat elektrisch nu de beste oplossing is. En vaak weten ze het zelf al. ‘Veel gemeentes hebben regels om oude diesels te weren, dus het wordt steeds aantrekkelijker die diesels te vervangen. En als je mee wilt doen met aanbestedingen van de overheid, kun je jezelf aantrekkelijker maken als je alleen met elektrische apparaten en wagens werkt. Dat wordt in steeds meer aanbestedingsprocedures gevraagd.’ Zo heeft Amsterdam voor werkzaamheden in de stad een voorkeur voor elektrische machines die op duwbakken door de grachten worden verplaatst.

Soms, zoals bij sleeptycoon ATS, gaat het om behoorlijke aantallen. Of neem Kleyn Trucks, een van de grootste in tweedehands vrachtwagens. 'Dat wil per jaar dertig lichte vrachtwagens door ons laten elektrificeren, voor de Nederlandse markt.’

Versnellingsbak

Het elektrificeren van een auto of vrachtwagen is een secuur werkje. Voor elk type auto of truck moet apart een ontwerp worden gemaakt: waar komen de bevestigingen, hoe gaat de overbrenging, wat te doen met de versnellingsbak? uiteindelijk moet de Rijksdienst voor het Wegverkeer elk omgebouwd voertuig goedkeuren.

Op dit moment heeft New Electric voor twintig autotypes een kant-en-klare kit klaarliggen, die zo kan worden geleverd of indien gewenst: ingebouwd. Voor de MAN-vrachtwagen die naast de werkplaats staat, voor de Franse sleepwagen, maar ook voor een bestelwagen van Iveco die in een fabriek in Barcelona wordt gemaakt. ‘Als het wat wordt met die Iveco’s, hebben we het zo over honderd voertuigen.’

Kloppenborg verkent niet alleen de Europese markt. ‘We zijn betrokken bij de bouw van bussen op waterstof, in China’, zegt hij. Hij verwacht hoe dan ook forse groei. Volgend jaar betrekt hij in Swifterbant een ruimte die drie keer zo groot is als zijn huidige garage, met nog aanzienlijke uitbreidingsmogelijkheden. ‘Ik verwacht dat we binnen enkele jaren twintig man in dienst hebben en een omzet van 3 tot 5 miljoen euro.’ Met een lachje: ‘Of we zijn er geweest.’ 

Bedrijf: New Electric

Waar: Amsterdam

Sinds: 2008

Jaaromzet 2017: 754 duizend euro

Aantal werknemers: 12

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.