Een ideale plek om te netwerken

Achter de coulissen van het tennistoernooi in Rotterdam verrees een heuse mini-stad in Ahoy'. 'Dit is het ideale podium om te netwerken.'..

In gedachten ruiken we nog de lucht van gebakken hamburgers op de tweede ring van sportpaleis Ahoy'. Het was een avond in 1988 en een woedende Jimmy Connors had zojuist zijn kleedkamer verbouwd na een pijnlijke nederlaag tegen de Zweed Jonas Svensson. De in 2002 overleden toernooi-directeur Wim Buitendijk beloofde het Amerikaanse fenomeen een rekening te sturen. Dat was lachen.

In die jaren kwam je nog alleen voor het tennis naar het Rotterdamse sportpaleis. Iets anders was er niet te doen, al werden die twee verdwaalde stands in Ahoy' al een 'promo-dorp' genoemd. Zoals bij het hockey, waar het toernooi om de Champions Trophy voor diverse sponsoren het beste excuus was om stevig te kunnen zuipen met enkele zakenrelaties.

Hoe anders is de wereld achter de coulissen in Ahoy' in de 21ste eeuw. De bezoeker van het ABN Amro World Tennis Tournament waant zich tegenwoordig in een heuse mini-stad, waar de verleiding om het centre court te mijden wel heel groot is geworden. In 2005 is het ATP-toernooi het perfecte decor geworden om in Ahoy' een complete marketingindustrie uit de grond te stampen.

De toeschouwers worden bij aankomst keurig gescheiden. Voor het 'gewone' volk is er Tennis Plaza, dat in 2004 werd geïntroduceerd. Renault, de officiële vervoerder van het toernooi, demonstreert hier een race-simulator, waarop je even het idee krijgt dat je Michael Schumacher bent. Bij Nike kun je op een computer je gestroomlijnde sportschoenen laten aanmeten, die drie weken later thuis worden bezorgd.

Er liggen ook twee dames, in badpak dat wel, sensueel glimlachend in een whirlpool, met een glas champagne binnen handbereik. Er zijn die avond voldoende bezoekers die dit tafereel aantrekkelijker vinden dan de tennispartij tussen de Zwitserse kampioen Roger Federer en de Rus Nikolai Davidenko.

Jan van Vliet, event-manager van sportpaleis Ahoy', maakte nog de oertijden van het toernooi mee. 'In 1986 ontving ABN zijn gasten alleen op zondag in de catacomben van Ahoy'. In de marketing van het toernooi is directeur Wim Buitendijk een trendsetter geweest. We willen geen circus, waarbij het tennis een ondergeschikte rol speelt. Maar het publiek verwacht van ons ook een gezonde dosis entertainment. Je komt niet alleen naar Ahoy' voor een potje tennis.'

Tennis Plaza is 'booming', zegt Van Vliet, want zo heet dat onder marketeers. 'Bij de introductie vorig jaar hadden we dertig standhouders, nu hebben we er al vijftig.' Waarbij Ahoy' handig inspeelde op de nieuwe trend bij de - bovenmodale - consument, het one-stop-shopping. Zo werden door een Turks reisbureau na de tennispartijen in Rotterdam al talrijke vakanties verkocht. Als je er toch bent?

De mensen, die zich als Very Important Persons beschouwen of door hun werkgever als zodanig worden beschouwd, hebben tijdens het tennistoernooi hun eigen oase. Tijdens de rondleiding legt Mariëlle Arendse, account manager van het sportpaleis, uit dat in het vorstelijk aangeklede vip-dorp 'vooral relatie-marketing wordt bedreven'.

Het gaat hier ook om veel geld. In Ahoy' konden afgelopen week 311 logehouders voor een bedrag tussen de 4.750 en 7.250 euro zes tot tien gasten inviteren in het vip-dorp. Een eigen unit kostte tussen de 24.000 en 26.000 euro. Het sportpaleis verdiende dit jaar met de verkoop van zakelijke arrangementen ongeveer 2,5 miljoen euro.

Het sportpaleis koestert zijn trouwe klanten in het vip-dorp. Zo is Royal Sens al zeventien jaar verbonden aan het tennistoernooi in Rotterdam. Het bedrijf levert dagelijks zeventig miljoen etiketten voor flesjes bier, cola en andere frisdranken. Met een omzet van veertig miljoen euro per jaar is de drukkerij marktleider in Nederland.

Aan sportsponsoring heeft de etikettenfabrikant nooit gedaan, vertelt Hans Wijnhoff, directeur marketing. 'Bij dit evenement kunnen het merendeel van onze contactpersonen uitnodigen, als dank voor het zakendoen in het afgelopen jaar. Ik leg meer dan tweehonderd contacten, dat kan nergens zo efficiënt als bij dit toernooi. We hebben zelfs tien Engelse klanten gehad. Ik sluit hier geen contracten af, maar na een weekje Rotterdam weet ik weer wat er speelt in en om het bedrijf.'

Komen zijn gasten werkelijk voor het tennis? Lang niet allemaal, erkent Wijnhoff. 'Veel mensen komen hier voor de gezelligheid; dit is een ideale plek om een beetje te netwerken. Wij zijn meegegroeid met het toernooi. Richard Krajicek heeft als directeur een brug geslagen naar de nieuwe generatie. En wellicht naar nieuwe klanten voor ons.'

Federer heeft inmiddels gewonnen van Davidenko. Maar het geanimeerde gesprek aan de bar van de unit van Royal Sens gaat niet over tennis. De mannen hebben goed verkocht afgelopen jaar. Daar moet op gedronken worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden