Autoverhuurbedrijven in de aankomsthal van Schiphol.

Analyse Autoverhuur

Een huurauto voor de vakantie? Het blijft oppassen voor addertjes onder het gras

Autoverhuurbedrijven in de aankomsthal van Schiphol. Beeld Raymond Rutting/de Volkskrant

Het blijft oppassen met de kosten en voorwaarden die autoverhuurders hanteren. Reizigers die deze zomer met een huurauto op pad willen, doen er goed aan om de kans op ruzie te beperken. Zeven tips.

Ondanks beloofde beterschap krioelen er nog altijd addertjes onder het gras in de autoverhuurbranche. Ruim 20 procent van de autohuurders diende de afgelopen drie jaar een klacht in bij een verhuurbedrijf, becijfert autoverhuurder Sunny Cars in een nieuw trendrapport. Ook de Consumentenbond en toezichthouder ACM komen nog misstanden tegen.

Heb je voor een mooi bedrag een huurauto te pakken, blijkt er op het vliegveld een stapel onverwachte kosten bij te komen. Extra boekingskosten, parkeergeld, die dure verzekering die je ter plekke toch écht even moet afsluiten. Of wat te denken van bedragen die achteraf om onduidelijke reden van de creditcard worden afgeschreven?

Niets voor niets kampt de autoverhuurbranche met een belabberd imago. Er moet iets veranderen, dat snappen verhuurders zelf ook wel. In 2015 maakten de vijf grootste – Avis, Europcar, Enterprise, Hertz en Sixt – afspraken met de Europese Commissie. Die kwamen erop neer dat de voorwaarden en kosten veel transparanter moeten zijn. In 2017 oordeelde de Commissie dat de afspraken naar behoren waren doorgevoerd.

De transparantie van deze bedrijven lijkt inderdaad verbeterd, maar bedrijven leven de nieuwe regels nog niet altijd goed na, meldt toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) desgevraagd. De meeste problemen duiken volgens de instantie echter op bij kleinere, lokale autoverhuurders die geen afspraken met Europa zijn aangegaan.

Ook de Consumentenbond krijgt ‘nog steeds een gestage stroom klachten binnen over autohuur’, aldus een woordvoerder. Afgelopen jaar gingen deze vooral over onverwachte extra kosten en voorwaarden die anders blijken te zijn dan van tevoren afgesproken. Hiernaast klagen huurders volgens de bond over onterechte afschrijvingen voor schade.

Gelukkig zijn er jaarlijks genoeg mensen die zonder klachten auto’s huren. Het is grotendeels een kwestie van even opletten. Deze zeven tips kunnen daarbij helpen.

1. Vergelijk aanbieders van tevoren

Bekijk op voorhand wat precies wel en niet is verzekerd en let op de hoogte van het eigen risico. Koop het eigen risico eventueel af. Bij enkele verhuurders, waaronder Sunny Cars en Zest Car Rental, is het mogelijk om zonder eigen risico te huren. En laat u geen dubbele verzekeringen aansmeren: een inzittendenverzekering, bijvoorbeeld, is vaak al onderdeel van de reisverzekering.

2. Let op verzekeringen

Natuurlijk kunt u uit het vliegtuig stappen en ter plekke op zoek gaan naar een verhuurder. Maar het loont om van tevoren de goedkoopste verhuurder te zoeken. En hoe vroeger u boekt, hoe beter: volgens de Consumentenbond stijgen de prijzen in het hoogseizoen naarmate de boekdatum nadert. 

3. Bekijk de regels rondom bestuurders

Wilt u met meer dan één bestuurder rijden, dan moet u dit vaak vooraf aangeven en extra betalen. Let verder op de minimumleeftijd voor bestuurders die verhuurders kunnen hanteren, of een minimale periode dat bestuurders een rijbewijs moeten hebben. Soms kost huren onder een bepaalde leeftijd meer.

4. Ga na welk brandstofbeleid de verhuurder voert

Pas op met het zogenoemde vol-leegbeleid. U krijgt dan een volle tank mee, hoe vol u hem later weer inlevert doet er niet toe. Volgens de Consumentenbond zijn de volle tanks vaak duurder dan bij de pomp en geven veel verhuurders weinig tot niets terug voor overgebleven benzine. Een vol-volbeleid is eerlijker. Bekijk van tevoren of er een benzinepomp bij de verhuurder in de buurt staat en bewaar tankbonnetjes. 

5. Voorkom dat u onterecht voor schade betaalt

Zorg dat u samen met een medewerker alle aanwezige schade van tevoren vastlegt. Maak eventueel foto’s van de auto voor u ermee wegrijdt, of maak een filmpje terwijl u rond de auto loopt. Vraag bij het inleveren van de auto om een vrijwaringsbewijs, inclusief stempel en handtekening, zodat u altijd kunt bewijzen dat de auto bij teruggave in orde was. 

6. Houd uw creditcard in de gaten

Veelal gaat autohuur via creditcard. De borg dus ook. Die borg is soms wel duizend euro, dus zorg voor voldoende krediet. Soms verrekenen verhuurders de huurkosten met de borg. Controleer achteraf of dit wel goed is gegaan. Ook wil nog wel-eens een onverwacht bedrag van uw creditcard worden afgeschreven. Soms is de reden onduidelijk, soms zijn het al dan niet terechte schoonmaakkosten of kosten voor schade.

7. Dien wanneer nodig een klacht in

Probeer er bij problemen ter plekke uit te komen met de verhuurder of reisorganisatie. Lukt dit niet en heeft u geen andere keuze dan afrekenen, betaal dan onder protest door ‘betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten’ op uw bon te schrijven en deze te ondertekenen. Stuur een klacht naar het verhuurbedrijf of vraag uw geld terug via de creditcardmaatschappij. Doe dit laatste ook bij onterechte afschrijvingen. In geval van een Europees verhuurbedrijf kunt u de hulp inroepen van het Europees Consumenten Centrum. Dat bemiddelt gratis. 

Beeld ILLUSTRATIE PETER VAN HUGTEN
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.