Een gratis drankje bij de gate

WE ZIJN NET TERUG UIT GAMBIA, MET 49 UUR VERTRAGING. IS ER NIET EEN EUROPESE WET WAARDOOR WE VERHAAL KUNNEN HALEN BIJ LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ ARKEFLY?...

De Europese Unie neemt het sinds vorig jaar inderdaad op voor passagiers die worden weggestuurd bij de gate. Luchtvaartmaatschappijen moeten sindsdien aan strenge verplichtingen voldoen bij overboeking, annulering of langdurige vertraging. En 49 uur geldt als langdurig.

De EU-regeling Denied Boarding Compensation beperkt zich wel tot Europese luchtvaartmaatschappijen of niet-EU maatschappijen die opstijgen van een Europese luchthaven. ArkeFly is in Nederland geregistreerd. Op de website van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (ivw.nl) staat wat reizigers kunnen verwachten bij langdurige vertraging (tik 'vertraging' in het zoekvenster).

Bij vluchten verder dan 1500 kilometer kunnen reizigers na twee uur wachten een maaltijd en een verfrissing verwachten. Plus twee gratis telefoongesprekken, faxen of e-mails. Na vijf uur wachten geldt voor alle vluchten: de reiziger heeft recht op volledige terugbetaling van de tickets binnen zeven dagen. Soms ook als een deel van de reis al is afgelegd. Als het vertrek een dag later plaats vindt, heeft de passagier bovendien recht op een hotelkamer en een transfer.

Bij overboeking (in jargon: instapweigering) en annulering gelden weer andere regels. Als een luchtvaartmaatschappij weigert een claim te honoreren, kunnen passagiers een klacht indienen bij de Inspectie, die de klacht toetst aan de regeling en in het uiterste geval de registratie van een luchtvaartmaatschappij kan intrekken.

Een speciaal geval is een pakketreis (vlucht, accommodatie, etc). Dan heeft de reiziger ook recht op een hapje en drankje, maar annuleren gaat niet zomaar. In zo'n geval moet je de touroperator bellen. Daar kan de klant wel een claim indienen als een reis niet overeenkomt met wat werd beloofd in de reisbrochure. Bijvoorbeeld omdat een rondreis moest worden bekort.

Grote kans dat een touroperator zich dan beroept op overmacht, in navolging van de luchtvaartmaatschappij. Dan kan de klant nog naar de Geschillencommissie Reizen stappen voor een bindende uitspraak. Bovendien blijft altijd een gang naar de rechter mogelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden