Opinie

'Eén grammetje CO2 meer is ook heel zuinig'

Met zijn overdreven ijver om de CO2-uitstoot terug te dringen, verstoort Nederland de automarkt, schrijft Roelf de Boer. 'In ons land treden effecten in de autoverkopen op die we nergens in Europa zien.'

Beeld anp

Nergens in Europa is de marktverstoring door autobelastingen zo groot als in Nederland. Dat bevestigt vergelijkend onderzoek door het Duitse automotive onderzoeksbureau IHS-Polk. RAI Vereniging gaf daarvoor opdracht. De belangrijkste reden is dat de aanschafbelasting BPM volledig gebaseerd is op de CO2-uitstoot van de auto én de mate van bijtelling van een auto van de zaak ook afhankelijk is van de CO2-uitstoot. Door deze stapeling treden in ons land effecten in de autoverkopen op die we nergens in Europa zien. Het resultaat is wel dat ook nergens in Europa de CO2-reductie zo snel gaat als in Nederland. We lopen daarmee voor de Europese muziek uit. Of dat goed is staat nog te bezien, want de aanslag op de schatkist is inmiddels ook heel fors.

IHS-Polk onderzocht een aantal belangrijke Europese automarkten: Nederland, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Italië. Daarvan werden de verschillende belastingstelsels en de autoverkopen geanalyseerd in de jaren 2010 tot en met 2013. Met uitzondering van Italië hebben al deze landen een CO2-component in hun autobelastingen. Mede onder invloed van autobelastingen is de CO2-uitstoot in alle onderzochte markten gedaald. Gemiddeld nam deze met 21 gram/km af. In Nederland daalde de gemiddelde CO2-uitstoot met maar liefst 37,1 gram/km. In Duitsland was dat 20,1 gram/km en in Frankrijk 'slechts'13,9 gram/km.

De Nederlandse auto-importeur moet de laatste jaren steeds weer aan zijn fabrikant uitleggen waarom een succesvol model in de rest van Europa nu juist in Nederland een winkeldochter is of dat hij juist van dat éne specifieke model de hele jaarproductie naar Nederland wil halen omdat deze net goed binnen de grenzen van het Nederlandse systeem valt. En dan hebben we het nog niet eens over de effecten die het Nederlandse autobelastingsysteem heeft op de continuïteit van dealerbedrijven en importeurs. Het ene merk heeft extra handen nodig voor de uitzonderlijke hoeveelheid verkochte auto's, terwijl het bij het andere merk ineens heel stil wordt in de showroom.

Teruggang in het marktaandeel
Het onderzoek geeft hiervan enkele voorbeelden. Een compacte stadsauto met een vrij stabiel marktaandeel in de nieuwverkopen tot 2009 van 1,87 procent. Toen er op 1 januari 2012 een wijziging in de CO2-uitstootgrenzen van kracht werd, viel het model echter in een ongunstige categorie ten opzichte van zijn directe concurrenten en daalde het marktaandeel met maar liefst 83 procent naar 0,31 procent. Een dergelijke teruggang in het marktaandeel van een bepaald model auto heeft men in geen van de andere onderzochte markten kunnen vinden.

Winnaars zijn er ook: In 2012 werd een auto met een nieuwe, zuinige motor op de markt geïntroduceerd met een CO2-uitstoot die zeer gunstig in de BPM en bijtelling viel. Als gevolg van deze voordelen schoten de verkoopaantallen omhoog. Het marktaandeel verviervoudigde bijna. In de andere Europese markten leidde de introductie van deze nieuwe auto niet tot wezenlijke veranderingen in het marktaandeel.

Wat die voorbeelden leren is dat de reductie van de CO2-uitstoot ook lukt als je niet zo hard fiscaal stuurt als in Nederland. Simpelweg door de Europese afspraken daarover: gemiddeld 130 gram CO2 per km in 2015 en 95 gram in 2020. Daar hoef je in Nederland niets aan te doen, dat komt vanzelf. Als je dan toch wat extra wilt doen, stapel dan al die maatregelen niet zo op elkaar en voorkom van die scherpe grenzen.

Eén grammetje CO2 meer is vaak ook nog heel zuinig. En misschien wel zo belangrijk, je stelt auto-importeurs en dealerbedrijven in staat om een eerlijke boterham te verdienen en voor stabiele werkgelegenheid te zorgen. En voor het kabinet geldt: je hoeft ook geen zwaar beroep op de schatkist te doen en dat is in deze tijden een aardige bijkomstigheid.

Roelf de Boer is voorzitter RAI vereniging Rijwiel & Automobiel Industrie.

 
Het ene merk heeft extra handen nodig voor de uitzonderlijke hoeveelheid verkochte auto's, terwijl het bij het andere merk ineens heel stil wordt in de showroom
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden