Een goede website is het halve werk

Zelf een onlinewinkeltje beginnen? De Volkskrant volgde twee aspirant-ondernemers die daarbij door Google werden geholpen. ‘Je moet in elk geval weten wie je bezoekers zijn, en waarom ze afhaken.’ Door Bard van de Weijer..

Hoe begin je een winkel als je hoogzwanger bent, jonge kinderen hebt, de Nederlandse taal niet volledig machtig bent en niet in het bezit bent van een winkelpand? Simpel. Je opent een onlineshop.

Dit is precies wat Joanna Monkhouse (32) en Alix Gibson (34), twee Britse moeders die sinds enkele jaren in Amsterdam wonen, begin dit jaar hebben gedaan. Hun product, een Zwitsers kinderstepje waarvan de voorwielen kunnen sturen, is in hun land van herkomst een enorme hit. Gibsons schoonzus heeft in het Verenigd Koninkrijk de exclusieve verkooprechten van de Microstep, en verkoopt er wekelijks zo’n drieduizend. ‘Elk kind in Londen heeft er een’, zegt Gibson.

Maar hoe breng je een onbekend product onder de aandacht als je geen tienduizenden euro’s hebt voor een marketingcampagne op print of televisie? Ook hier biedt internet uitkomst. Monkhouse en Gibson kwamen in contact met een medewerker van Google Nederland, die er wel iets in zag beide vrouwen te helpen bij het opzetten van een onlinecampagne. Google heeft een eigen advertentiesysteem, AdWords, waarmee het internetconcern de bulk van zijn inkomsten verdient.

AdWords zijn de kleine tekstadvertenties die naast zoekopdrachten verschijnen op de website van Google. Het systeem is gebaseerd op het principe van een veiling, waarbij aanbieders van producten kunnen bieden op zoekwoorden. Kort gezegd heeft de aanbieder die het meeste biedt voor een zoekwoord de grootste kans bovenaan de lijst met advertenties terecht te komen, al spelen ook andere factoren een rol. Pas als er op de advertentie wordt geklikt, wordt er afgerekend.

AdWords biedt adverteerders daarmee een interessante uitdaging, namelijk hoe je tegen zo laag mogelijke kosten zo hoog mogelijk in de resultaten kunt komen, en daarmee een zo groot mogelijk bereik creëert.

De volgende stap is net zo spannend: hoe leid je een eenmaal binnengelokte klant zo goed mogelijk door de winkel, zodat hij een aankoop doet. Iemand die wel op een advertentie klikt, maar vervolgens afhaakt omdat de website onduidelijk is ingedeeld of niet betrouwbaar oogt, kost alleen maar geld. Google biedt zijn adverteerders daarom een systeem om te achterhalen welke zoekwoorden het effectiefst zijn, en wanneer bezoekers afhaken.

Het spel is dus te ontdekken hoe je als adverteerder de meeste bang for your buck krijgt. En dat begint met een goed vormgegeven website, weten Gibson en Monkhouse.

In februari, toen hun onlinewinkel net geopend was, lieten ze hun site www.micro-step.nl daarom zien aan Google-zoekspecialist Matthew Trewhella. Monkhouse en Gibson hadden op dat moment 75 steps verkocht.

26 februari, eerste sessie: een betere website
Trewhella is onder de indruk van de site. Maar hij ziet meteen ook een tekortkoming. ‘Er moet een video op.’ In Nederland, zegt Trewhella, kent iedereen vermoedelijk wel de goedkope stepjes die je bij winkels als Blokker koopt. Dus waarom zou je 60 euro uitgeven voor dit exemplaar?

‘Laat zien wat er anders is. Waarom deze step veiliger is, dat het stuur werkt door je gewicht erop te verplaatsen. Geef tips hoe het werkt, hoe je veilig stept.’

Maak een speciale pagina op Youtube (de videosite die eveneens van Google is, red.), zegt Trewhella, en ‘embed’ de filmpjes in je eigen site. Video werkt bovendien goed bij kinderen, stelt de Google-specialist. ‘Kinderen tussen 5 en 9 denken dat internet bestaat uit Youtube. Als iets daar niet op staat, bestaat het niet.’

‘Moeten we de filmpjes autoplay maken?’, vraagt Monkhouse. Dat betekent dat het filmpje meteen begint te spelen als de site wordt geopend. Daar blijkt een ander voordeel van een winkel op internet: ‘Dat kun je testen’, zegt Trewhella. ‘Je maakt gewoon twee versies en kijkt welke optie tot de meeste verkoop leidt.’

Variëren met kopgrootten kan eveneens een dramatisch effect hebben, weet Trewhella. ‘Met een perfect vormgegeven website kan je verkoop 40 procent toenemen.’ ‘En zet een foto van een mens op je voorpagina. Dat werkt beter dan een plaatje van je product.’

Trewhella wil weten hoeveel hits de site nu heeft. ‘Uit de stilte maak ik op dat jullie het niet weten’, grinnikt hij. Monkhouse en Gibson hebben inderdaad geen idee. Er moet dus een ‘tracker’ op de site, zegt de Google-specialist. ‘Wat je in elk geval moet weten is: waar komen de bezoekers vandaan, hoe effectief is je boodschap en wanneer stappen bezoekers uit het verkoopproces?’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden