Een Frappuccino komt er niet in bij Illy

Starbucks, met drieduizend vestigingen in 37 landen de McDonald’s onder de koffieshops, slaagt er maar niet in om in Nederland voet aan de grond te krijgen....

Die witte raaf staat op een bedrijventerrein in Hilversum. Hilversum? Jazeker, sinds kort straalt het Starbucks-logo op het bedrijvenpark Arena, en gewone koffieliefhebbers hebben er niets te zoeken. De eerste en enige Starbucks-toonbank fungeert als koffiehoek in het Europese hoofdkantoor van Nike. Koffietoeristen die langs de receptioniste weten te glippen, kunnen er terecht voor een heuse café latte (lightly topped with foam), een caffé mocha (steamed milk and mocha syrup) of een espresso (regular or decaf).

Volgens een woordvoerder van Starbucks is Nederland nog steeds een ‘zeer veelbelovende markt’, maar is het land nog steeds ‘in onderzoek’ en over toekomstige ontwikkelingen valt momenteel niets te melden.

Daar kan ene Johan Huizinga het mee doen. De koffieliefhebber, kennelijk helemaal gek van de Starbucks, probeert sinds kort de Amerikaanse koffiestoomwals te vermurwen eindelijk eens vestigingen in Nederland te openen. Via een online-petitie zamelt hij adhesiebetuigingen in, woensdag gaf de teller 735 liefhebbers aan.

En al die 735 sympathisanten zitten fout. Koffie, een romige espresso of een schuimige cappuccino komt niet uit de koffiemachines van de Amerikaanse gigant, hoe goed de firma ook zijn best doet. Een echte espresso rolt over je tong, heeft een stevig crèmelaagje en verleidt met een toon van chocolade en amandelen en een vleugje verse perzik. Een kopje espresso is niet zomaar een warme drank, het is een belevenis die zowel geest als zintuigen in vervoering brengt.

Dat is althans de opvatting van de Italiaanse koffiefirma Illy, die druk doende is de Amerikaanse verovering van de wereldmarkt te pareren. Daartoe zijn de Esspressamente-koffieshops in stelling gebracht. In de afgelopen drie jaar zijn er honderd geopend – van Australië tot Qatar – en eind dit jaar moeten dat er honderdvijftig zijn. In Frankrijk zijn ruim twintig vestigingen, in Brussel zit er eentje en in september opent de eerste Nederlandse Espressamente in Rotterdam.

Waar de Amerikanen de nadruk leggen op de informele inrichting van hun lokaliteiten en hun schier eindeloze keuze in smaken, maten en soorten, heeft Illy gekozen voor kwaliteit als belangrijkste marketingwapen.

Hun koffiemakers heten barista en worden opgeleid aan de eigen bedrijfsopleiding, de Università del Caffè in Triëst, waar ze onder meer leren dat de koffie aan 114 kwaliteitscontroles wordt onderworpen en hoe een perfect laagje crema wordt gemaakt.

Fantasiekoffie als een Frappuccino of een ‘toffee nut latte’ komen er bij Illy niet in.

De finale slag zal worden geleverd op de thuismarkten van de concurrentie: de eerste Starbucks in Italië en de eerste Espressamente in de Verenigde Staten.

De eerste overwinning is al binnen: Illy opent dit najaar een tijdelijke Coffee Galleria, een koffieshop annex kunstgalerie in het Time Warner-gebouw in hartje New York.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden