Een e-bike verzekeren wordt steeds duurder doordat hij steeds vaker wordt gestolen

De elektrische fiets wordt onder alle leeftijden steeds populairder. Ook dieven storten zich er massaal op. In grote steden en notoire probleemgebieden hebben verzekeraars hun premies daarom vaak al opgeschroefd. Middelgrote plaatsen volgen snel.

Met de elektrische fiets op pad. Een e-bike verzekeren wordt steeds duurder. Beeld Marcel van den Bergh

Dat blijkt uit de cijfers van Enra, de grootste (e-)fietsverzekeraar van Nederland. In Arnhem, Maastricht en Groningen kost Enra's Full Casco verzekering van een e-bike ter waarde van 1.500 euro nu 408 euro per drie jaar, een stijging van maar liefst 62 procent ten opzichte van 2016. Hetzelfde geldt voor Utrecht en Rotterdam, waar e-bikes tot dit jaar nog fors goedkoper waren te verzekeren dan in Amsterdam en Den Haag.

De prijzen tekenen het toegenomen risico op diefstal, nu de e-bike zijn weg vindt naar meer alledaags gebruik. Het zijn niet meer vooral 50-plussers die in het weekend met een routekaart op het stuur langs de Loosdrechtse Plassen scheren; ook jongeren nemen steeds vaker de e-bike naar werk of school.

Steeds normaler

'Een op de drie verkochte fietsen is nu een e-bike', zegt Douwe Boeijenga, directeur van verzekeraar Enra. 'De gemiddelde leeftijd van de gebruiker ligt rond de 40. Daarmee is het risicoprofiel enorm gewijzigd. Voorheen zat - met alle respect - de oudere erop of de e-bike stond afgesloten in een schuur. Nu zie je elektrische fietsen verschijnen bij de bioscoop, sportvelden, muziekcentra. Daarmee wordt hij steeds aantrekkelijker voor het georganiseerde dievengilde.'

De gemiddeld e-bike is immers zo'n 2.000 euro waard, met veel duurdere exemplaren ruimschoots in omloop. E-bikes verdwijnen zelden door gelegenheidsdieven; elektrische fietsen zijn vooral het doelwit van boevenbendes. Soms komen die zelfs vanuit het buitenland. 'Frappant is dat we gewone fietsen weleens terugvinden na diefstal, maar e-bikes eigenlijk nooit,' zegt Boeijenga.

Vanwege het toegenomen risico op diefstal zijn verzekeraars overgestapt op een postcodesysteem; wie in een risicogebied woont, betaalt meer - net als bij autoverzekeringen. Amsterdammers en Hagenaars betaalden al de hoofdprijs, een hele rits grote en middelgrote steden komt daar nu bij. Lelystad en Den Bosch zijn uitzonderingen; daar zijn de premies een kwart lager dan vorig jaar. Uiteraard loont het om rond te kijken: Enra is de grootste, maar zeker niet de goedkoopste.

Beste tip voor de e-bike koper (behalve uiteraard je fiets met twee sloten ergens aan vastzetten), aldus directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond: koop een fiets met gps-chip. Met een bijbehorende app kun je zien waar je fiets staat en krijg je een melding als die in beweging komt.

Aanvullingen en verbeteringen: in een eerdere versie van dit bericht werd per abuis vermeld dat een Casco Plus-verzekering voor een e-bike ter waarde van 1500 euro bij verzekeraar Enra 408 euro per jaar kost. De correcte prijs is 408 euro per 3 jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden