Een BMW om oud mee te worden

Hoe veel modellen kan een autofabrikant maken? BMW lijkt iedere aardbewoner zijn eigen versie te willen geven. Er is een 1-serie, een 2-serie, een 3-, een 4-, 5-, 6- én 7-serie. Dan zijn er nog de Z4 sportwagen, de X1, X3, X4, X5 en X6, en voor wie elektrisch wil de i3 en i8. En áls u dan eindelijk gekozen hebt, wilt u dan een sedan, cabrio, stationwagon of coupé?

BMW Active Tourer

Het nieuwste combinatiegerecht uit München is de 2-serie Active Tourer, ontstaan na een avondje in de parenclub waar ook de Mini, de 1-serie en de Citroën C3 Picasso waren. Het resultaat oogt genetisch niet helemaal in orde. De voorzijde lijkt een 'gewone' BMW, die na een aanrijding achter onder een vrachtwagen uit is getrokken. Het middenstuk is Citroën en de achterzijde is opmerkelijk normaal.

Aardverschuivinkje voor BMW

Over zijn uiterlijk kun je dus discussiëren, maar dat is nog het minst interessante aspect. Want de Active Tourer kan zomaar een aardverschuivinkje betekenen voor BMW. Het is namelijk de eerste met voorwielaandrijving en een kleine driecilinder - alles wat BMW vroeger juist níét was. BMW kenden we van fijn zoemende zescilinders en achterwielaandrijving waarmee je zo heerlijk een rotonde kon afstoffen. Verder heeft deze auto een hoge zit en een makkelijke instap.

Het is kortom een BMW voor de wat rijpere, maar nog alleszins fitte (want 'Active'), bemiddelde (want BMW) en avontuurlijke ('Tourer') chauffeur (m/v), die mogelijk altijd BMW heeft gereden maar wat moeite begint te krijgen zich achter het sportstuur te wurmen. Of hij had een Citroën C4 Picasso en wil graag wat minder naar de garage.

Gereden
BMW 218i Active Tourer
Motor
driecilinder benzine, 136 pk
Gewicht
1.295 kilogram
Bagageruimte
468, max. 1.510 liter
Vanafprijs
28.900 euro
Prijs gereden model
45.085 euro

Van buiten Susan Boyl

Goed. Van buiten Susan Boyle, van binnen is de Active Tourer helemaal BMW, met leder zo ver het oog reikt en glanzende kunststoffen bovendien. Ruimte in overvloed, maar minder dan in een 3-serie. Omdat het in feite een Mini met opbouw is, rijdt hij prettig, ondanks voorwielaandrijving en viercilinder, die sterk genoeg is, fijn klinkt en met 1 op 15 in de praktijk redelijk zuinig is. De mooiste genenoverdracht vinden we de terugschakelhulp uit de Mini: zodra je een lagere versnelling kiest, schiet de motor naar het bijbehorende toerental, zodat de gangwissel soepel verloopt.

De Active Tourer vind je niet op posters in jongenskamers. Maar wij willen er best oud mee worden. Dat moet ook, want het door ons gereden model kost ruim 45 duizend euro. Voor dat geld koop je ook een BMW!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden