Profiel Apollo Vredestein

Een begrip in Nederland, nu met luxe banden de wereld veroveren

Vroeger keken ze bij Apollo Vredestein welke banden ze konden maken, nu produceren ze wat klanten vragen. Van fietsbanden van paardebloem tot ultra high performance SUV. Binnenkort 100 procent circuleerbaar en stiller.

De persen in de Vredestein-fabriek in Enschede. Foto Raymond Rutting / de Volkskrant

Wat ik wil bereiken? Dat was voor mij meteen heel duidelijk. Wij willen onze merken en de technologie verder uitbouwen’, zegt Mathias Heimann, sinds oktober 2014 de topman van bandenfabrikant Apollo Vredestein. Hij opereert vanuit het Europese hoofdkantoor in Amsterdam-Zuidoost 160 kilometer verwijderd van de fabriek in Enschede, waar jaarlijks 6 miljoen personenwagenbanden en agri-banden van de merken Apollo en Vredestein worden geproduceerd. Maar die afstand van de productlocatie vindt hij geen bezwaar. Sinds vorig jaar heeft Apollo Vredestein ook een fabriek in Hongarije, waar hij vaak naar toe moet reizen. ‘En ik ga regelmatig op bezoek bij verschillende Europese klanten’, voegt hij eraan toe, ‘zodat het gunstig is om dicht bij Schiphol te zitten’.

Bedrijf: Apollo Vredestein

Waar: Amsterdam

Sinds: 1909

Aantal werknemers: 2.200 in Europa

Jaaromzet: 500 miljoen euro

Nieuwkomer

Het is ook een teken van transformatie. Apollo Vredestein is veranderd van een productiegedreven naar een klantgedreven onderneming: van manufactory capability (‘wat kunnen we maken?’) naar customer proximity (‘wat wil de klant hebben?’). Deze transformatie is volgens Heimann de enige manier om als relatief kleine fabrikant in Europa te bewegen tussen de traditionele grootmachten Bridgestone (Japan), Michelin (Frankrijk), Goodyear (VS) en Continental (Duitsland). ‘Daarnaast zijn er vele tientallen nieuwkomers op deze markt met namen waarvan u nooit gehoord heeft. Veruit de meeste komen uit China en bewegen zich op het goedkope marktsegment: banden tot 50 euro.’

Missie

Met kleine volumes op een markt van jaarlijks 280 miljoen personenwagenbanden in de Europese vervangingsmarkt heeft het bedrijf een niche in de markt moeten zoeken. Met het merk Vredestein focust het daarom op ultra high performance banden die geschikt zijn voor auto’s van merken zoals Audi, BMW, Jaguar en Mercedes. Op zijn eigen kantoor staat een gevaarte dat geschikt zou zijn voor een SUV. Het is de allernieuwste winterband, de Wintrac Pro. ‘Vroeger was de bandenindustrie een aanbodmarkt. Je maakte banden en duwde die naar de klanten toe. Dat kon heel lang. Maar inmiddels is er meer aanbod dan vraag. Je kunt niet meer wachten totdat het nieuwe model van een auto wordt gepresenteerd op een autoshow en daarna een daarvoor geschikte band ontwikkelen. Als zo’n nieuwe auto wordt gepresenteerd moet de geschikte band er al op zitten.’

Apollo Vredestein maakt binnen de merken Vredestein en Apollo Tyres inmiddels verschillende typen banden, waaronder banden voor personenwagens, fietsen, vrachtwagen en agri-banden. De bandenfabrikant produceert maar liefst 800 verschillende types voor personenwagens waarvan ruim 350 ultra high performance Vredestein banden. In 2005, een jaar nadat Leontien van Moorsel goud had gewonnen op Vredestein-fietsbanden, bewerkstelligde het bedrijf een grote doorbraak met de productie van de allereerste winterbanden die geschikt waren voor snelheden tot 270 kilometer per uur, hetgeen betekende dat Duitse automobilisten geen snelheidsbeperkende sticker op hun dashboard hoefden te plakken. Hiermee werd de reputatie van het merk Vredestein in Duitsland gevestigd. Die reputatie wil Heimann uitbuiten. Hij is een Duitser die carrière maakte bij bandenfabrikant Continental en later als importeur werkte in Maleisië voor BMW. Hij weet hoe de bandenmarkt werkt. De wereld verandert continu en daarmee de bandenmarkt.

De afgelopen maanden haalde Vredestein de media met spectaculaire verhalen over nieuwe fietsbanden gemaakt van rubber uit paardebloemen. Het zijn goede initiatieven om alternatieven te onderzoeken. Maar de echte uitdaging is in de toekomst banden volledig te kunnen recyclen. Niet voor asfalt of cement, maar voor de productie van nieuwe banden: de circulaire economie.

Er liggen andere uitdagingen. Innovatie moet ervoor zorgen dat banden nog stiller worden. ‘We zijn al van 78 naar 71 decibel gegaan. Dat lijkt weinig. Maar het is een enorme stap.’ Ook zal het verkoopkanaal veranderen. Een groot deel van de banden zal in de toekomst via partners online worden verkocht ‘maar wel met de afspraak om ze ook onder de auto’s te zetten bij garages en servicestations’. De komst van meer elektrische auto’s vereist weer andere banden. ‘We werken continue aan innovaties die de ontwikkelingen op de markt voor zijn.’

Mathias Heimann, ceo van Apollo Vredestein. Foto Raymond Rutting / de Volkskrant

Hollands begrip

Vredestein is een begrip in Nederland, een naam die bijna synoniem is voor banden. Het bedrijf heeft een even lange als tumultueuze geschiedenis. Oorspronkelijk werd het bedrijf in 1909 door Emile Schiff opgericht in Delft. Hetzelfde jaar verhuisde het bedrijf naar het landgoed Vredestein in Loosduinen, waar het zijn naam aan dankt.

Behalve banden werden ook andere rubberproducten gemaakt zoals voetballen, vloerbedekking en schoenzolen. In 1934 werd in Doetinchem een aparte fabriek voor fietsbanden geopend die in de oorlog stil kwam te liggen. In ruil voor een belang van 20 procent herbouwde de Amerikaanse bandenfabrikant Goodrich de fabriek na de oorlog, dit keer in Enschede. Na de oliecrisis zou de staat de zaak nog redden en een belang van 50 procent nemen, totdat het bedrijf begin jaren negentig weer werd geprivatiseerd.

Russen

Eerst kochten de Russen de fabrikant op en in 2009 kwam het in handen van het Indiase Apollo Tyres dat onder andere in eigen land groot is in personenwagen-, vrachtwagen- en industriebanden. Het concern wil verder de wereld veroveren. Daarom is een half miljard geïnvesteerd in een nieuwe fabriek in Hongarije en 170 miljoen in modernisering van de fabriek in Enschede. 

Ceo Heimann denkt dat zonder de Indiase eigenaar de fabriek in Enschede niet meer had bestaan. ‘Apollo wil het bedrijf echt voor lange termijn in de vaart der volkeren opstoten’, zo zegt hij. ‘Anders was er ook niet zoveel in Enschede geïnvesteerd.’ Als Duitser denkt hij dat Nederland juist heel geschikt is voor industrie omdat handwerk en denkwerk - hand & head - hier zo mooi samen kunnen gaan. En dat is zeker voor een innovatief merk als Vredestein noodzaak.

Kwaliteitscontrole bij de persen. Foto Raymond Rutting / de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.