'Een anti-belastingpartij trekt vast ook veel kiezers'

Peiling..

Frank Ankersmit, hoogleraar filosofie van de geschiedenis:

‘Dat kan niet door de beugel. We hebben een staatkundige structuur in Nederland waarin regering en parlement beslissen. Als hij de resultaten daarvan nou meeneemt in een overleg met de Tweede Kamer voordat er wordt beslist, dan begrijp ik dat. Maar zo is het niet. We hebben hier een traditie van draagvlak zoeken. Door de verzuiling is het moeilijk besturen. Daarom worden er dingen via de samenleving gespeeld in plaats via de politiek. Dat zou niet moeten.’

Roelf de Boer, oud-minister van Verkeer en Waterstaat (LPF):

‘Nee, ik ben vooral voorzitter van de RAI-vereniging (importeurs van auto’s en fabrikanten, red.). Wij zijn een buitengewoon groot voorstander van de invoering van de kilometerheffing. Het is een eerlijk betalingsmodel om de files terug te dringen, ik heb er vanaf dag één over meegedacht in de commissie-Nouwen.’

Thom de Graaf, oud-minister van Bestuurlijke Vernieuwing (D66: Tegenwoordig burgemeester van Nijmegen:

‘Het lijkt erop dat Eurlings met een enorme terugtocht bezig is, gezien zijn uitspraken. In dat geval brengt hij de democratie schade toe. Er is geen referendum. De uitspraak van de Tweede Kamer doet er niet toe, iets schimmigs geeft de doorslag.’

Margreeth de Boer, oud-minister van VROM (PvdA):

‘Mijn toenmalige counterpart minister van Verkeer en Waterstaat Annemarie Jorritsma probeerde de ANWB achter de kilometerheffing te krijgen. Dat lukte haar niet. Ik weet niet of dat de doorslag gaf, maar de ANWB zat erbovenop en stelde zich op als belangenbehartiger van autorijdend Nederland.’

Bram Peper, oud minister van Binnenlandse Zaken (PvdA):

‘Als ik een anti-belastingpartij begin, krijg ik vast ook veel kiezers. Het is niet zuiver. Twee dingen. Ik denk dat hij enorm opziet tegen de invoeringsproblemen. En ik vermoed dat hij graag in de race blijft voor het leiderschap van het CDA.’

Roelf de Boer, voorzitter van de RAI-vereniging:

‘Maar als oud-minister van Verkeer en Waterstaat vond ik het een opvallende opmerking. Ik heb niet eerder begrepen dat regeren plaatsvond op basis van een onderzoek onder de leden van de ANWB.’

Karla Peijs, oud-minister van Verkeer en Waterstaat (CDA) in het tv-programma NOVA:

‘Natuurlijk is de Tweede Kamer een draagvlak, maar dat is niet het enige. Daarbuiten heb je ook draagvlak nodig. Uit het ANWB-advies kunnen verbeterpunten worden meegenomen. Natuurlijk moet Eurlings de kilometerheffing invoeren.’

Margreeth de Boer:

‘Nu gaat Eurlings een stapje verder: als ze het er niet mee eens zijn, dan voer ik het niet in. Hij legt de verantwoordelijkheid bij een niet gekozen partij. Ik was een paar maanden geleden verbaasd toen CDA-Kamerlid Ger Koopmans zei dat de kilometerheffing niet kon doorgaan. Dat stond nogal haaks op Eurlings. De opstelling van de minister lijkt op een way out voor het CDA. Dan zijn ze straks met zijn allen voor of tegen.’

Ab Klink, minister van VWS (CDA) in het tv-programma Buitenhof:

‘Draagvlak is essentieel voor de kilometerheffing, maar het kabinet neemt uiteindelijk de beslissing en daarvoor is de minister van Verkeer als eerste verantwoordelijk.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden