Een adres dat niet te wijzigen lijkt

Het doorvoeren van een adreswijziging is niet de meest ingewikkelde handeling, zou je denken, maar sommige bedrijven blijken er toch heel veel moeite mee te hebben.

Het is 2005 als de familie Kramer een nieuwe woning in Breda betrekt. Zoals dat gaat na een verhuizing ontvangen zij de eerste maanden geregeld post voor de vorige bewoners. Niets aan de hand, naar goed gebruik sturen zij de poststukken retour afzender voorzien van de mededeling dat de vorige bewoners zijn vertrokken.

Bij alle bedrijven en instellingen blijkt dat de oplossing, maar niet bij ING. De bank blijft de familie Kramer bestoken met rekeningafschriften voor de voor hen onbekende vorige bewoners. In de loop der jaren zoekt de familie diverse keren contact met de bank. Telkens weer die beloften: op verzoek geven zij de naam en het rekeningnummer van de geadresseerde door, betrokken medewerkers zeggen het probleem op te lossen. En even later ploft er weer een rekeningafschrift op de mat.

Bloemetje

Het is rond afgelopen Koningsdag, negen jaar na de verhuizing dus, als de familie voor de laatste keer de telefoon grijpt. Wat volgt is een vriendelijk doch dringend verzoek om de simpele adreswijziging nu echt door te voeren. Als het weer niet lukt, wordt de krant ingeschakeld, zegt lezer Kramer erbij. 'Een heel serieuze medewerkster' belooft er nu echt werk van te maken. De volgende dag volgt zelfs een bloemetje, voor het geleden ongemak. 'Leuk', denkt de familie, er nu toch echt van uitgaande dat zij zijn verlost van dit ongemak.

Maar uit het feit dat u dit stukje leest blijkt al dat het ING weer niet is gelukt de adreswijziging succesvol door te voeren; een paar weken geleden ligt er opnieuw een rekeningafschrift in de bus. 'Het is toch te zot voor woorden dat dit niet op een andere wijze opgelost kan worden', schrijft de familie aan Op=Op. 'ING is kennelijk nog steeds niet in staat om haar eigen klanten te vinden.'

Een telefoontje aan ING maakt duidelijk dat er inmiddels is gesproken met de familie. 'Een collega met expertise op dit gebied heeft ervoor gezorgd dat zij geen verdere ongewenste post zullen ontvangen', verzekert een woordvoerder van de bank.

En nu maar afwachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden