Een aarbeienrok met bijpassende sound

Een ander type winkel rukt op. Een zaak waar de eigenaren verkopen waar ze het allermeest verstand van hebben: hun eigen lifestyle....

'Waarom probeer je niet eens dit rokje van Blutschwester?', vraagt Paola Provitina. De eigenaresse van kledingzaak Lilith haalt een witte rok met aardbeimotief tevoorschijn. Niet direct iets voor een spijkerbroekendraagster zoals ik.

'Ik snap het wel', zegt Provitina als ik wat bedenkelijk kijk. Zelf gaat ze gekleed in stijlvol zwart, de driekwart rok afgewerkt met borduursel en een kleurige riem met bloemmotief. 'Lekker makkelijk, een spijkerbroek. Deed ik vroeger ook. Maar nu ik deze winkel heb, kan ik me dat niet meer voorstellen.'

Lilith is niet alleen maar een kledingwinkel. Lilith vormt samen met platenwinkel Metro Recordstore en kapsalon Goodhair conceptstore The Revenge in Utrecht. Hier koop je niet zozeer een broek, je koopt een 'idee'. Je laat niet alleen je haar stylen, maar je complete look en als het meezit, je leven.

Iedereen is welkom, maar we richten ons zeker niet op de massa, is het credo van de zaak. Want in Revenge wordt ook een inspanning van de klant verwacht: je moet openstaan voor dingen die je niet verwachtte leuk te vinden en energie steken in het ontwikkelen van je stijl. Voor de naam Revenge werd gekozen omdat de zaak zich wil 'wreken' op de macht van de ketens.

Henk Duursma, eigenaar van Metro Recordstore: 'Utrecht is van oudsher een leuke winkelstad, maar een paar jaar terug was het echt abominabel gesteld met het aanbod. Alle leuke kleine zaakjes gingen kapot, en op de toplocaties vond je alleen nog maar ketens. Wij zijn deze zaak begonnen als verzet tegen de massa. We willen producten bieden die onze eigen identiteit uitstralen, die je niet zomaar ergens anders vindt. De klanten die hier komen, zijn mensen die moeite willen doen om zich in hun eigen stijl te verdiepen. Die mensen willen wij adviseren.'

Revenge is niet de enige winkel voor een alomvattend lifestyle-advies. Zo verkoopt Reprezent Boardsupplies in Amsterdam niet alleen alles rondom skateboards, ook het organiseren van exposities, reizen en evenementen is deel van het concept. En ook bij Backside540 in Dordrecht verschuift het accent van snowboarden meer en meer naar de wereld eromheen.

Bij Revenge hebben muziek, kleding en kapsalon elk hun eigen hoek in de winkelruimte, waarin ook een woongedeelte is ingericht met retromeubilair, een koffieautomaat en een pot koetjesrepen. Huiselijk, zoals de winkeleigenaren het zelf het liefst hebben.

'Alle kleren die hier hangen, hebben we gepast. We zullen nooit iets verkopen wat we zelf niet zouden dragen', zegt Provitina. 'Het is belangrijk dat je overal voor openstaat. Misschien heb je nog nooit over zo'n aardbeienrok nagedacht, maar bevalt hij enorm. Als je het te extreem vindt, probeer er dan eens dit topje boven.'

Tot mijn grote opluchting haalt ze een simpel rood topje met een wit streepmotief uit het rek.'We kopen alleen merken in met een verhaal of geschiedenis. Blutschwester is onze favoriet. Het zijn vier meisjes uit Stuttgart die zich niets van trends aantrekken en gewoon maken wat ze zelf mooi vinden. Dat doen wij ook: we kopen in op gevoel.'

Ook in de kapsalon draait alles om gevoel. 'Communicatie en gevoel zijn belangrijk in een kapsalon. Het is leuk om de klant te stimuleren over een ander kapsel na te denken', zegt Lizette Boon, eigenaresse van Goodhair.

'We kunnen bij jou best iets moois doen met een boblijn', vindt ze. 'Een naturel kapsel past het best bij je. Een bob is heus niet altijd zo saai als je denkt.' Bij de klanken van vrolijke Engelse rap gaat de schaar in mijn haar.

Met een nieuwe boblijn, een aardbeienrok en gouden muiltjes is het ook tijd voor een nieuwe sound. 'Ik durf te wedden dat je Tom Middleton goed vindt', besluit Henk Duursma na een korte inventarisatie van mijn favoriete cd's. Hij zet de cd op en verdomd, het is raak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden