EasyJet klaagt bij NMa over Schiphol

Easyjet dient een klacht in wegens discriminatie tegen luchthaven Schiphol bij de Nederlandse Mededingsautoriteit.

Van onze verslaggeefster Elsbeth Stoker

Easyjet, met een marktaandeel van 6 procent de op één na grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol, protesteert hiermee tegen de ‘excessieve prijsverhogingen’ die de Nederlandse luchthaven vanaf 1 november wil doorvoeren. Op die datum worden de veiligheidstoeslagen 61 procent verhoogd naar 17,47 euro. De passagiersbelastingen stijgen met 13 procent naar 13,46 euro.

Operationeel directeur Cor Vrieswijk laat in een persbericht weten de verhogingen ‘te belachelijk voor woorden’ te vinden en dat Schiphol zich als duurste luchthaven van Europa op deze manier uit de markt prijst. Een Nederlandse passagier betaalt vanaf november in totaal zo’n 50 euro om vanaf Schiphol weg te kunnen vliegen, aldus de prijsvechter. Een reiziger die overstapt is minder dan 25 euro kwijt aan belastingen en heffingen.

Volgens Vrieswijk is het ‘regelrechte oplichterij van de Nederlandse reizigers’. ‘Geen enkele grote Europese luchthaven laat zijn lokale passagiers meer betalen aan veiligheidsheffingen dan transfer passagiers.’

Schiphol ziet de klacht met vertrouwen tegemoet. ‘Onze tarievenstructuur is goedgekeurd door de NMa. Wij hebben de luchtvaartmaatschappijen onlangs geïnformeerd over de wijzigingen in de tarieven, zij hadden tot 27 juni om bezwaar te maken. Niemand heeft bezwaar gemaakt’, aldus een woordvoerder.

Een woordvoerder van Easyjet laat weten dat er wél onderhandelingen zijn gevoerd over de verhogingen. ‘Maar daar zijn de partijen niet uitgekomen. Het is nu tijd voor de volgende stap.’ Wat de prijsvechter betreft zijn de heffingen in strijd met de Europese wet en concurrentieregels. Vrieswijk: ‘Als de NMa de zaak niet in behandeling wil nemen, dan stappen wij naar de Europese Commissie.’

Op welke termijn de NMa een oordeel velt is, kan de autoriteit nog niet zeggen.

Vorig jaar vloot de NMa de luchthaven terug nadat KLM had geklaagd over de tarieven voor passagiers. Schiphol had de mee- en tegenvallers uit 2005 en 2006 niet goed doorberekend. Hierdoor hebben vakantiegangers bijna 37 miljoen euro te veel betaald aan heffingen en belastingen. Om dit te compenseren, moest de luchthaven van november 2007 de tarieven verlagen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden