NIEUWSEASYJET

Easyjet houdt na crisis middelste stoel leeg

Zodra het luchtruim weer opengaat, zal Easyjet alle middelste ­stoelen in zijn vliegtuigen leeg laten. Op die manier verwacht de luchtvaartmaatschappij reizigers over te halen aan boord te stappen. Met een lege plek tussen twee stoelen kan ­Easyjet voldoen aan de eis van ‘social ­distancing’ die na de coronacrisis vermoedelijk nog lang van kracht blijft.

Een deel van de Easyjetvloot staat geparkeerd op vliegveld Southend bij Londen.Beeld Getty Images

De eerste tijd na het einde van de pandemie zullen de vluchten allesbehalve volgeboekt zijn, meent het bedrijf. De meeste toestellen van Easyjet tellen rijen van drie stoelen aan weerszijden van een gangpad.

De Britse prijsvechter verwacht een langdurige ‘lockdown’ in de lucht financieel te kunnen overleven – zelfs als zijn vloot van bijna 340 vliegtuigen nog negen maanden aan de grond moet blijven. Het gaat Easyjet in dat laatste geval wel een rib uit het lijf kosten, van 3 miljard pond sterling (3,45 miljard euro).

Het relatieve optimisme van Easyjet over de financiële rek is opmerkelijk in een sector waarin de meeste concurrenten vrezen dat ze binnen nu en twee maanden geen geld meer hebben om hun werknemers te betalen. De uitgaven voor het personeel vormen samen met die van brandstof de grootste kostenpost voor de luchtvaartmaatschappijen.

Easyjet, bleek bij de presentatie van de voorlopige halfjaarcijfers donderdag, ziet de toekomst met iets meer vertrouwen tegemoet. Topman John Lundgren zei dat Easyjet meteen na de uitbraak van het virus in Europa ‘beslissende stappen heeft genomen die verzekeren dat we een goede uitgangspositie hebben als we weer kunnen vliegen als de pandemie voorbij is’. Easyjet stuurde ook duizenden werknemers met onbetaald verlof en heeft voor 600 miljoen pond aan leningen onder staatsgarantie weten aan te trekken.

De luchtvaartmaatschappij sneed verder drastisch in de uitgaven, peuterde bij geldschieters 2 miljard pond aan extra krediet los en denkt de levering van 24 nieuwe vliegtuigen uit te stellen.

Ruzie

Oprichter en grootaandeelhouder Stelios Haji-Ioannou eist dat die order volledig wordt afgeblazen. Hij ruziet hierover al enkele weken met het management en riep een aandeelhoudersvergadering bijeen om twee bestuurders de laan uit te laten sturen. Haji-Ioannou wil dat zijn bedrijf afziet van de aanschaf van een deel van de vliegtuigen waaraan het in 2023 ruim 4,5 miljard pond verwacht uit te geven.

Topman Lundgren ging niet op de onenigheid met zijn grootste aandeelhouder in. De vergadering, gepland voor 7 mei, gaat wel door. Easyjet hoopt de angel uit het conflict te halen met het besluit om de levering dit jaar van tien toestellen door fabrikant Airbus op te schorten, twaalf volgend jaar en twee in 2022. Het kan ook nog een order voor vijf vliegtuigen in dat jaar uitstellen als de vraag naar vliegreizen tegen die tijd tegenvalt. Volledig afblazen is contractueel niet mogelijk, aldus Lundgren.

Wel kan Easyjet de leasecontracten schrappen voor 24 toestellen, die ergens in de komende zestien maanden zouden worden verlengd.

Uit een reactie tegenover de krant The Guardian bleek dat Haji-Ioannou niet onder de indruk is. ‘Uitstel is niet meer dan een blikje verder van je vandaan schoppen. Verder vertellen ze de beleggers ook niet hoeveel Airbus-vliegtuigen Easyjet toch laat komen en hoeveel ze daarvoor de komende zes maanden zullen betalen met het geld van de Britse belastingbetaler.’

Airbus heeft al een voorschot genomen op klanten die hun orders schrappen of nieuwe toestellen pas later willen ontvangen. De productie van zijn bestverkochte toestel, de A320, is teruggeschroefd van 60 naar 40 per maand.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden