nieuws klimaatverandering

EasyJet gaat per direct CO2-uitstoot compenseren

EasyJet gaat met onmiddellijke ingang de CO2-uitstoot van zijn vliegtuigen compenseren. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij bij de presentatie van haar jaarcijfers bekendgemaakt. 

EasyJet-vliegtuigen in Berlijn. Beeld Reuters

De maatregel kost EasyJet het komende jaar rond de 25 miljoen pond (29 miljoen euro), iets meer dan 5 procent van de brutowinst die het bedrijf in zijn gebroken boekjaar maakte.

EasyJet krijgt waardering voor zijn initiatief, maar er klinkt ook kritiek. Dit jaar begon het bedrijf vluchten uit te voeren tussen Birmingham en Edinburgh, twee steden die een goede treinverbinding hebben. In het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Nederland gaan stemmen op om binnenlandse vluchten te verbieden als de trein een alternatief biedt.

William Vet, country manager van EasyJet voor Nederland, wuift de kritiek weg. ‘Wij menen dat je zo efficiënt mogelijk moet vliegen, ongeacht de afstand. Als een route niet rendabel is, vlieg je die niet.’ Dat is met een trein toch ingewikkelder, meent Vet. ‘Je kunt de treindienst wel schrappen, maar dan ligt die rails er nog steeds.’

Opwarming

Vet erkent dat CO2-compensatie niet de perfecte oplossing is voor het tegengaan van de opwarming van de aarde. ‘Maar het is wel een maatregel die nu binnen ons vermogen ligt.’ EasyJet heeft er niet voor gekozen om passagiers vrijwillig te laten betalen voor compensatie. ‘Bij andere programma’s zie je dat hooguit 10 procent daaraan meedoet.’

De tickettaks die de Nederlandse regering wil invoeren, liefst in Europees verband maar desnoods in haar eentje, vindt bij Vet geen genade. ‘Het is niet de passagier die CO2 uitstoot, maar het vliegtuig. De prikkel om de vloot te moderniseren valt daardoor weg.’ De vliegtaks is nu een toeslag van 7 euro per ticket, ongeacht de afstand die een reiziger aflegt. Ook dat noemt Vet vreemd. 

Hij ziet meer in het belasten van vliegtuigbrandstof, zodat de vervuiler betaalt. EasyJet vervoerde in zijn jongste boekjaar een recordaantal passagiers: 96,1 miljoen. Ruim 6,4 miljoen stapten er op Schiphol in of uit, ook meer dan het jaar daarvoor en ondanks dat het maximale aantal vluchten is bereikt. ‘We konden meer mensen vervoeren door grotere vliegtuigen in te zetten.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden