Dyanne Beekman gaat personeel McDonald's VS kleden

Waaraan moet de bedrijfskleding voor het personeel van de hamburgerketen McDonald's voldoen? 'O, er is een lange lijst, die begint bij veiligheid. Maar daarnaast vinden wij dat het personeel er zelf trots op moet kunnen zijn. Ze moeten het graag willen dragen. En dat hangt samen met de snit, de kwaliteit en de kleur', zegt Dyanne Beekman (43), eigenaar van de Beekman Group, die de bedrijfskleding gaat ontwerpen voor het personeel van alle Amerikaanse vestigingen van de keten.

De door Dyanne Beekman ontworpen bedrijfskleding voor McDonald's. Beeld
De door Dyanne Beekman ontworpen bedrijfskleding voor McDonald's.Beeld

Vier jaar geleden deed Beekman dat al voor het personeel van de vestigingen in Nederland en andere Europese landen. Ook ontwierp ze de bedrijfskleding voor het personeel van Roompot Vakantieparken en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.

Beekman is in Nederland vooral bekend als presentatrice van het RTL 4-programma Looking Good. Maar sinds negentien jaar heeft ze in Breukelen ook haar eigen bedrijf, dat aanvankelijk vooral imago- en stylingadviezen gaf voor merken en individuele personen. Maar inmiddels heeft het vijf divisies, waarvan een zich bezighoudt met het ontwerpen van bedrijfskleding. Als partner in het bedrijf is Frans ten Berge aangetrokken, voormalig topman van C&A.

Beekman: 'Ons grote voordeel is dat we altijd met de tijd mee willen gaan. In veel bedrijven kiest de top de kleding - de topdownbenadering. Wij gaan altijd naar de mensen op de werkvloer zelf en vragen wat zij lekker vinden zitten en er leuk uit vinden zien. Doorslaggevend is of de kleding die ze op het werk aanhebben ook privé willen dragen.'

McDonald's heeft wereldwijd 35 duizend restaurants, waarvan alleen al 13.500 in de Verenigde Staten. Het management van McDonald's USA heeft nu een contract getekend met Dyanne Beekman om haar ontwerpen aan te bieden aan al die Amerikaanse vestigingen. De managers - veelal franchisenemers - kunnen dan zelf kiezen: Beekmans kleding of de ontwerpen van twee Amerikaanse bedrijven die traditioneel voor McDonald's werken. Beekman: 'Het is natuurlijk fantastisch dat je als nuchtere Nederlander je kleding aan zo'n grote markt kunt aanbieden.'

Volgende week vliegt Beekman naar Los Angeles om haar filo-sofie achter de bedrijfskleding toe te lichten aan de top van McDonald's. 'Het contract is getekend. Hoeveel geld ermee is gemoeid kan ik nog niet zeggen. Maar voor een bedrijf als het onze is het natuurlijk een reuze-order.'

Dyanne Beekman: 'Voor een bedrijf als het onze is het een reuze-order.' Beeld
Dyanne Beekman: 'Voor een bedrijf als het onze is het een reuze-order.'Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden