Dwarsligger in taxiruzie staat alleen

Het overleg over het Amsterdamse taxiconflict zit in een impasse. De bemiddelaar, prof. Rood, gebruikt een trucje tegen de obstructionist....

De bemiddeling door prof. M. Rood in het Amsterdamse taxiconflict is in een cruciale fase beland. Maandag publiceerde Rood een bemiddelingsvoorstel. Drie van de vier partijen zijn het in hoofdlijnen met elkaar eens, de vierde houdt een slag om de arm, verklaarde Rood.

Het vrijgeven van het voorstel is een poging om uit de patstelling te geraken. Rood praat al een week of zes met de voormalige monopolist TCA, nieuwkomer TaxiDirekt, de rijksoverheid en de gemeente Amsterdam over de invoering van de nieuwe taxiwet in Amsterdam die de marktwerking moet verbeteren. Het lukt niet om overeenstemming te bereiken. Rood past nu een oud trucje toe. Hij isoleert dwarsligger TCA in de hoop het verzet van de eenling te breken.

Het maandag vrijgegeven voorstel moet de onredelijkheid aantonen van de TCA (Taxi Centrale Amsterdam). Alle andere partijen leveren in, de TCA int. Het rijk stemt in met een hogere drempel voor toetreding tot de taximarkt. Volgens de nieuwe taxiwet, die sinds 1 januari van kracht is, wordt een vergunning verleend bij een omzet van 50 duizend gulden per jaar. De chauffeur moet gemiddeld ten minste 26 uur per week werken. Rood stelt een jaaromzet van 75 duizend gulden voor en een werkweek van 36 uur.

De gemeente is toch bereid financieel bij te dragen om uit de impasse te geraken. Begin januari stelde Amsterdam zich op het principiële standpunt dat het geen verantwoordelijkheid draagt voor het taxivervoer. De nieuwe taxiwet legt die in handen van het rijk. Nu wil Amsterdam drie miljoen gulden bijdragen aan het compensatiefonds van tien miljoen voor de meest gedupeerde chauffeurs.

Ook TaxiDirekt wijst het voorstel niet af. Het bedrijf moet instemmen met een tijdelijke rem op het verlenen van vergunningen, een mogelijkheid die de nieuwe taxiwet biedt. Dit is niet in het belang van de nieuwkomer. TaxiDirekt heeft hier veel vragen over, maar is bereid verder te praten.

Zoveel toegeeflijkheid zou de TCA mild moeten stemmen, maar nee. De centrale vroeg een beperking van het aantal vergunningen en die is er gekomen, al is het voor twee jaar. Ze wilde dat het minder gemakkelijk wordt om een vergunning te krijgen. Ook dat is gebeurd.

Toch is de TCA negatief en gooit ineens de eis op tafel voor een steunfonds voor taxichauffeurs. Vanwege de problemen in de taxiwereld willen banken geen leningen meer verstrekken aan chauffeurs. In het steunfonds moet geld komen om de chauffeurs te helpen. Dat kan niet, zegt Rood, geen enkele bedrijfstak heeft zoiets.

Ook vindt de TCA het compensatiefonds te mager. Rood wil alleen chauffeurs schadeloosstellen die worden gedupeerd door de nieuwe wet, zoals 55-plussers, weduwen van chauffeurs en AOW'ers. Dat betekent dat alle andere chauffeurs hun goodwillkosten (maximaal een ton) niet op het fonds kunnen verhalen. De TCA wilde weliswaar zo'n fonds, maar doet de nu voorgestelde variant af als een 'crepeerfonds'.

Rood ziet maar één uitweg. Naar buiten met de standpunten in de hoop dat de dwarsligger bijdraait. Er resten nog twee weken. Half april komt het eindvoorstel.

De bemiddelaar heeft wel iets bereikt. Het was de afgelopen zes weken rustig op straat. Het is dus mogelijk, die betere marktwerking.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden