Duyvis komt in handen van PepsiCo

De Nederlandse tak van het Amerikaanse voedingsmiddelenconcern Sara Lee verkoopt borrelnootjesfabrikant Duyvis aan frisdranken- en snackconcern PepsiCo. Het is het tweede bekende merkproduct binnen een maand dat bij Sara Lee de deur uitgaat....

Beide desinvesteringen zijn het gevolg van een koerswijziging die Sara Lee in april van dit jaar aankondigde. ‘Sara Lee wil zich concentreren op producten met een internationale uitstraling’, zegt woordvoerder Suzanne Rotteveel. Lokale merken als Duyvis en Lassie passen niet langer in de nieuwe strategie. De verkoop van Duyvis levert Sara Lee 130 miljoen euro op; Lassie werd voor 52 miljoen van de hand gedaan.

De andere merken van de Nederlandse tak passen volgens Sara Lee nog wel in de nieuwe toekomstplannen. De bekendste merken zijn onder meer de koffie van Douwe Egberts, de verzorgingsproducten van Sanex en Zwitsal en de tandpasta’s Prodent en Zendium.

Duyvis bestaat al twee eeuwen. Het bedrijf werd in 1806 opgericht als perser van plantaardige oliën voor gebruik in onder meer veevoer. Pas in 1961 begon Duyvis met de productie van nootjes voor bij de borrel. Het bedrijf kwam in 1969 in handen van Akzo, dat het in 1987 verkocht aan Sara Lee bij het afstoten van zijn consumentenproducten.

Duyvis verruilt het internationale concern Sara Lee nu voor het nog grotere PepsiCo. Maar in tegenstelling tot Sara Lee heeft het Amerikaanse drankenconcern, vooral bekend van Pepsi-Cola, de snacks als kernactiviteit. Hieronder vallen ook de merken Lay’s (het vroegere Smith’s) en Dorito’s. PepsiCo is ook de fabrikant van de ontbijtproducten van Quaker.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden