Duur bier laat winst Heineken groeien

Waar concurrenten met tegenvallende resultaten kwamen, presenteerde Heineken gisteren positieve halfjaarcijfers. Heineken verkocht in het eerste half jaar van 2015 meer bier en zag de winst groeien, terwijl concurrenten Anheuser-Busch InBev en SABMiller vorige maand slechte cijfers moesten overleggen.

Flesjes bier op de lopende band bij de productielijn van Heineken in Den Bosch.Beeld anp

Heineken weet vooral meer duurdere bieren te slijten. In Europa daalde de bierverkoop van Heineken, maar dat wist de bierbrouwer te compenseren met stijgende verkopen in de rest van de wereld. Op de beurs won het aandeel Heineken 5 procent.

Beleggers reageren volgens Petercam-analist Fernand de Boer opgelucht nu blijkt dat niet heel de biermarkt in een neerwaartse spiraal zit. Eerder meldde Heinekens concurrenten SABMiller (eigenaar Grolsch) dat het last had van dalende bierverkopen in Europa, Azië en Noord-Amerika en bierbrouwer Anheuser-Busch InBev (moederbedrijf Jupiler)meldde dat het zowel qua winst als omzet beneden de marktverwachting had gepresteerd. 'Beleggers waren angstig over de biermarkt. Maar nu Heineken met solide cijfers komt, blijkt dat onterecht', zegt De Boer over de koerssprong die Heineken op de beurs maakte. Een aandeel Heineken dikte met ruim 5 procent aan.

Duurdere merken in de lift

Heineken verkocht in de eerste helft van dit jaar 1 procent meer bier dan in dezelfde periode vorig jaar. De bierbrouwer wist in totaal 98 miljoen hectoliter bier te verkopen. Vooral de duurdere bieren, het premiumsegment, verkochten goed. In het verslag van de jaarcijfers noemt Heineken het Mexicaanse bier Sol, Desperaros met tequila smaak, en het abdijbier Affligem als voorbeelden van merken die het goed doen. Het volume van die merken steeg met meer dan 10 procent.

De verkopen namen in het eerste kwartaal harder toe dan in het tweede. In het tweede kwartaal van 2014 verkochten Heineken meer bier door het WK-voetbal en het goede voorjaarsweer.

Heineken zag zijn omzet in het eerste halfjaar met 6,7 procent toenemen tot 9,9 miljard euro. Resultaten die in lijn waren met de eigen verwachtingen. De nettowinst steeg met 19 procent tot 915 miljoen euro, en dat was hoger dan verwachting die de brouwer had uitgesproken. De brouwer profiteert van gunstige wisselkoerseffecten.

Opslag van een Heinekenfabriek in Den Bosch waar, naast Heineken, ook merken als Amstel en Desperados worden gemaakt.Beeld anp

Europese markt verzadigd

'Prima cijfers', zo noemt Robert Jan de Vos, analist bij ABN Amro de halfjaarresultaten die Heineken gisteren toonde. In de meeste regio's van de wereld doet de bierbrouwer goede zaken. De omzetgroei in Midden en Oost Europa valt hem het meest op. In die markt is het moeilijk om nog te groeien in volume, daarom probeert Heineken daar duurdere bieren te slijten. 'De gehele bierplas nam in Rusland misschien wel met 10 procent af, maar het verdient in de grote Russische steden veel op zijn dure merken. Die strategie is voor Heineken zeer succesvol.'

De toename van afzet van dure merken tekent de strategie van Heineken in Europa. De brouwer probeert hier vooral de speciaalbieren en bieren met frisdrank aan de man te brengen. De Europese markt is verzadigd. Ondanks positieve cijfers uit Oost- en Midden-Europa, was er in de rest van Europa sprake van een dalende bierafzet.

Het verlies in Europa wordt goedgemaakt doordat in de rest van de wereld extra veel bier wordt verkocht. In opkomende markten als Azië, Afrika, Midden Oosten en Latijns Amerika doet Heinkenen het goed. Voor de komende jaren heeft Heineken hoge verwachtingen van Ethiopië en Vietnam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden