Dure polissen die ook nog eens weinig bieden

Door de onrust bij DSB Bank en Afab staan de koopsompolissen in een kwaad daglicht. Wat is er allemaal mis met die producten die moeten beschermen tegen geldnood?...

Wat is een koopsompolis?

Koopsompolis is een verzamelnaam voor allerlei soorten verzekeringen waarbij de klant in één keer zijn premie betaalt. De recente ophef rond DSB Bank en Afab draait daarbij om koopsomverzekeringen waarbij de klant zich verzekert tegen het wegvallen van inkomsten. Als de klant door ziekte of ontslag zijn lasten niet meer kan betalen, keert de verzekeraar onder voorwaarden uit. Het gaat daarbij om twee verschillende soorten betaalbeschermers. Er zijn verzekeringen om de woonlasten van een hypotheek te blijven betalen, en er zijn verzekeringen om kleine leningen voor bijvoorbeeld de aankoop van keukens en auto’s te kunnen afbetalen.

Wat is het nadeel van deze polissen?

In de praktijk bieden ze weinig bescherming omdat de kleine lettertjes vol staan met uitsluitingen. Dat zeggen bijvoorbeeld de Consumentenbond en Jan Wolter Wabeke, de financiële Ombudsman, al jaren. Bovendien zijn de tarieven heel hoog.

Hoe hoog?

Dat verschilt enorm. Voor de polissen van kredieten lopen de provisies op tot het ‘idiote’ tarief van 80 procent. Voor woonlastenverzekeringen gelden tarieven tot circa 40 procent. Aangezien de absolute bedragen bij deze producten veel hoger liggen, is de consument ook bij deze tarieven veel geld kwijt.

Hoe weet ik als consument wat het tarief is?

De tarieven zijn zeer ondoorzichtig. TV-programma Tros Radar heeft deze week een onderzoek naar provisies gepubliceerd voor de woonlastenverzekeringen (zie grafiek). Veel partijen geven echter geen informatie. The Warranty Group, waar ING zaken mee doet, weigerde bijvoorbeeld informatie te geven.

Waarom is dit zo ondoorzichtig?

Woonlastenpolissen en kredietpolissen vallen niet onder het scherpe toezicht van de Autoriteit Financiële Markten. Voor complexe producten geldt de wettelijke eis om een financiële bijsluiter te leveren. De woonlasten- en kredietpolissen waarmee Afab en DSB groot zijn geworden zijn zo simpel van opzet dat er geen plicht is om klanten ruimhartig te informeren.

Dat is raar?

Inderdaad. Daarom heeft minister Bos ook besloten om vanaf 1 januari 2010 aanbieders te verplichten bij deze koopsompolissen wel informatie te geven. Dan zijn de cijfers veel makkelijker op te zoeken. Ook na deze aanpassing zullen overigens niet over alle producten de provisiegegevens openbaar zijn. Voor autoverzekeringen of zorgverzekeringen ontbreekt ook na 1 januari de plicht om ze te openbaren. Volgens marktkenners verschillen de tarieven tussen de aanbieders echter niet heel veel.

Xander van Uffelen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden