Dure landen worden ineens aantrekkelijk

Nederlanders zullen het komende jaar minder vaak en minder ver op vakantie gaan. In plaats van de 35 miljoen vakanties die vorig jaar geboekt werden, verwacht de ANWB dat er in 2009 33 miljoen vakanties verkocht zullen worden.

‘Er is sprake van een stagnatie’, zegt Marjan van der Herberg bij de ANWB-stand op de Vakantiebeurs, die gisteren in Utrecht begon. ‘De daling zit hem vooral in de extra vakanties: stedentripjes, weekendjes weg.’

Ook is de verwachting dat Nederlanders minder zullen uitgeven aan hun vakantie. Van der Herberg: ‘Mensen die naar verre bestemmingen gingen, vliegen nu binnen Europa, mensen die met het vliegtuig naar Zuid-Europa gingen, pakken de auto.’

Maar de vakantie helemaal overslaan, dat zal men niet zo snel doen, is de verwachting op de Vakantiebeurs. ‘Juist in deze tijd is de vakantie iets om naar uit te kijken’, zegt Van der Herberg. Wel zijn mensen afwachtender met boeken.

Dat merkt ook Martinair, gespecialiseerd in verre reizen. ‘Op dit moment zijn minder reizen geboekt dan vorig jaar’, zegt woordvoerster Suzanne van de Velde. De cijfers verschillen overigens wel per bestemming. ‘Mexico is op dit moment niet in trek, maar Amerika loopt door de positie van de dollar juist weer goed.’

]]>

En, zo blijkt op de Vakantiebeurs, de crisis heeft ook zijn voordelen. Reisorganisaties bieden ‘vroegboekkortingen’ voor mensen die hun vakantie nu al vastleggen, prijzen van tickets gaan omlaag en vliegtuigmaatschappijen organiseren speciale internetveilingen.

Ineens zijn landen die voorheen bekendstonden als duur, aantrekkelijk geworden. Zo is door de devaluatie van het pond Engeland ineens betaalbaar, en ook Scandinavië is lang niet meer die dure bestemming die het altijd was. De populairste vakantiebestemming is dit jaar Frankrijk, gevolgd door Duitsland, België en Spanje.

Wie ook van de crisis hopen te profiteren, zijn de Nederlandse steden en provincies. Met de mooiste slogans (Twente jezelf, Drenthe doet wat met je, Zoetermeer: city of leisure) proberen ze de Nederlandse consument te lokken. Kees van Wijk van VVV Nederland heeft goede hoop. ‘Deze Kerst trokken de grote bungalowparken aanzienlijk meer mensen dan andere jaren.’

Vrouwen in Spakenburgse klederdracht op de vakantiebeurs. (Marcel van den Bergh/ de Volkskrant)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden