Duizenden winkels sluiten

Een terugval van de consumentenbestedingen zal het einde zal betekenen voor vijf- tot tienduizend van de ruim honderdduizend winkels in Nederland.

Van onze verslaggeefster Katrijn de Ronde

Volgens adjunct-directeur Sjoerd Veenstra van de RND moeten vooral ondernemers met ‘te kleine winkels op slechte locaties’ de deuren sluiten als consumenten minder geld gaan uitgeven. Hij zei dit maandag naar aanleiding van een bericht hierover in Het Financieele Dagblad.

Consumentenvertrouwen
De oorzaken zijn volgens Veenstra het dalende consumentenvertrouwen, de dreigende recessie en de lage koopbereidheid. Tot nog toe merkte de Nederlandse detailhandel verrassend weinig van het verslechterende economische klimaat. In mei verkochten de winkels gezamenlijk nog 5 procent meer dan dezelfde maand in 2007, bleek uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek. Dinsdag publiceert het CBS de cijfers over juni.

De branche is de afgelopen tien jaar enorm gegroeid. Momenteel zijn er ruim 100 duizend winkels in Nederland. Maximaal tien procent daarvan zal de komende drie tot vier jaar sluiten, vreest Veenstra. Het gaat om zelfstandige ondernemers met een eigen bedrijfspand op een slechte locatie. ‘Het zijn babyboomers die al nadenken over stoppen’, zegt Veenstra. ‘Dat proces wordt door de economische tegenwind versneld.’

Vooral schoen-, kleding en interieurwinkels worden zwaar getroffen. ‘De laatste paar jaar zijn opvallend veel meubelboulevards bijgebouwd’, zegt Veenstra. ‘Forse bouw leidt in slechte tijden tot forse uitstoot.’ De detailhandel voor kleren en schoeisel lijdt behalve onder de economische malaise ook onder het weer. De winter was zacht, terwijl de zomer verregent. Veenstra: ‘Er worden te weinig sandalen verkocht.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden