Nieuws Fusie Sandd PostNL

Duizenden Sandd-medewerkers gaan niet in op aanbod PostNL na fusie

De aanstaande fusie van postbezorgers PostNL en Sandd betekent onzekerheid voor veel Sandd-medewerkers. De bezorgers van Sandd is een baan beloofd, maar werkroosters en een andere werkwijze blijken een obstakel. 

Een postbezorger van Sandd in Den Haag. Beeld Hollandse Hoogte / Robin Utrecht

Sandd heeft 16 duizend medewerkers, waarvan 11 duizend postbezorgers. PostNL heeft de bezorgers in dienst bij Sandd een aanbod gedaan voor een baan bij PostNL. Volgens een woordvoerder van PostNL gaan duizenden bezorgers in op dat aanbod, maar zijn er ook duizenden Sandd-medewerkers die geen toekomst zien bij het bedrijf. Volgens de NOS raakt de meerderheid van de Sandd-medewerkers daardoor zijn baan kwijt, maar over precieze aantallen wil PostNL nog niets kwijt.

Volgens de woordvoerder van PostNL maakt de andere werkwijze van de bezorgdienst het voor veel Sandd-medewerkers lastig om over te stappen. ‘We bezorgen vijf dagen per week, ook op zaterdag. Er zijn Sandd-bezorgers die op zaterdag een andere baan hebben, of om een andere reden die dag niet kunnen werken.’ Sandd-bezorgers werken voornamelijk op dinsdag en vrijdag. 

Daarnaast is de andere werkwijze een obstakel voor een aantal werknemers. ‘Bij Sandd krijgt de bezorger de post thuisbezorgd, sorteren ze die zelf en kiezen ze daarna een bezorgmoment. Bij ons is dat veel gestructureerder’, legt de woordvoerder van PostNL uit.

Terug op de fiets

Sandd-medewerker Dominique Vergeer uit Oost-Souburg is wel ingegaan op het aanbod van PostNL, maar noemt het ‘een grote stap terug’. Hij werkt momenteel 40 uur per week bij Sandd in een leidinggevende functie op het depot in Middelburg. In eerste instantie bood PostNL hem een contract van 14 uur. ‘Na veel gesteggel kwam er een nieuw bod’, vertelt Vergeer. Maar wat hij nu gaat doen, is niet op het niveau van zijn taken bij Sandd: 25 uur per week bezorgen met de fiets en 13 uur sorteren in het sorteercentrum, 20 kilometer verderop in Goes. Daarnaast mag hij in februari een maand stage lopen bij de pakketdienst, om te kijken of hij daar beter op zijn plek is.

‘Het gat is groot van leidinggeven naar terug op de fiets’, vertelt Vergeer. ‘Maar omdat ik niet het benodigde opleidingsniveau heb, kan PostNL me niet meer bieden.’ Daarnaast is het contract van PostNL voor vier maanden en is Vergeer bang dat hij daarna op straat staat. ‘Ik moet het accepteren, want ik moet een gezin onderhouden. Voor mijn gevoel heb ik geen andere keus.’

Postsorteerders

Naast de 11 duizend Sandd-bezorgers die een baan bij PostNL is beloofd, zijn er ook zo’n 1.800 medewerkers ondersteunend personeel. Dan gaat het om bijvoorbeeld chauffeurs, kantoormedewerkers en postsorteerders. Zij krijgen wel voorrang als ze solliciteren op een baan bij PostNL, maar veel werknemers hikken aan tegen de nieuwe woon-werkafstand. Het hoofdkantoor van Sandd staat in Apeldoorn, waar ook een sorteercentrum is. PostNL heeft vijf sorteercentra in Nederland en niet in die regio. ‘Voor veel mensen is het niet aantrekkelijk om zo ver te moeten reizen of eventueel te verhuizen’, aldus PostNL. 

Daarnaast zijn er nog 3000 bezorgers en zo’n 450 ondersteunende werknemers die via franchisenemers voor Sandd werken. Zij belanden nu tussen wal en schip, vertelt Etienne Haneveld van FNV. Ze hebben geen aanbod gekregen voor een baan bij PostNL en krijgen ook geen voorrang bij interne sollicitaties. 

PostNL benadrukt dat er honderden vacatures zijn bij het bedrijf. ‘Maar het is afhankelijk van waar je woont of er wat interessants tussen zit.’ Daarnaast is er een sociaal plan bij Sandd voor bemiddeling naar andere banen. ‘Ook worden we veel benaderd door andere bedrijven die mensen zoeken’, vertelt de woordvoerder van PostNL.  ‘Voor een groot deel lukt het ons om mensen aan een baan te helpen.’

Februari vorig jaar werd bekend dat PostNL voor 130 miljoen euro de grootste concurrent opkocht, zakelijk postbezorger Sandd. Met de fusie is opnieuw een monopolie op de postmarkt ontstaan: het nieuwe PostNL heeft 95 procent van de postbezorgingsmarkt in handen, met slechts een paar kleine concurrenten.

De fusie maakt een einde aan de slopende concurrentie tussen PostNL en Sandd

In plaats van twee postbodes met ieder een halfvolle tas, loopt er in de toekomst weer één postbode met een volle tas langs de deuren, zo klinkt de hoop na de fusie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden