Duizenden banen weg bij Peugeot en Citroën

Peugeot Citroën (PSA) , de tweede automobielfabrikant van Europa, wil nog dit jaar zeven à achtduizend banen schrappen in Europa....

Evenals de kleinere concurrent Renault, lijden beide Franse automerken onder een afnemende binnenlandse vraag. De vraag naar auto’s in de rest van Europa groeit nauwelijks. De Franse automakers voelen de verhevigde concurrentie van met name Fiat en Volkswagen. Een groot deel van de ontslagen zal in Frankrijk vallen, waar 4.800 functies zullen verdwijnen. Bij het concern werken 211 duizend werknemers, waarvan 120 duizend in Frankrijk.

Tot 2010 willen beide merken 29 nieuwe auto’s laten zien, vijf nieuwe modellen en 24 nieuwe uitvoeringen van bestaande modellen. Het aandeel van schone en zuinige auto’s moet sterk toenemen. Het concern wil marktleider worden op het gebied van milieuvriendelijk auto’s onder meer door de introductie van diesel-hybride modellen in 2010.

Ook de uitbreiding van de verkoop in China, Rusland en Zuid-Amerika moet de autoproductie ophogen van de huidige 3,4 miljoen naar 4 miljoen stuks in 2010.

Streiff, die sinds februari aan het roer staat bij de autofabrikant, wil kosten besparen door de service en de kwaliteit van de auto’s te verbeteren. Hij streeft naar een halvering van het aantal klachten.

De kosten van de inkoop en de logistiek moeten eveneens flink omlaag. Verder speelt de bedrijfstop met de gedachte een complete fabriek te sluiten.

De fabrieken in West-Europa hebben te kampen met een lichte overcapaciteit. Gemiddeld werken de fabrieken op 92 procent van hun capaciteit.

In 2015 wil Peugeot 1 miljoen auto’s bouwen in China. Met partner Dongfeng zal hiervoor een nieuwe fabriek worden gebouwd.

Financieel analisten toonden zich niet onder de indruk van de plannen. Volgens Franck Hennin fondsmanager bij Richelieu in Parijs mist het plan ambitie. Tegen het persbureau Bloomberg zei hij teleurgesteld te zijn over de vaagheid van de voornemens van het concern. ‘Ik mis voldoende concrete informatie over ontslagen en kostenbesparingen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden