Duizenden banen weg bij KLM

Luchtvaartmaatschappij KLM schrapt 2000 tot 3000 arbeidsplaatsen. Gedwongen ontslagen zijn daarbij niet te vermijden, meldde het bedrijf dinsdag...

KLM neemt een flink aantal maatregelen om de kosten met 10 procent te verlagen. Dat is volgens het bedrijf noodzakelijk om te kunnen overleven. De maatschappij kan pas over een paar weken de precieze gevolgen van deze kostenbesparingen voor het personeel overzien. KLM heeft ongeveer 30.000 medewerkers.

Tijdelijke arbeidscontracten worden vanaf dinsdag in ieder geval niet verlengd. Bovendien geldt er een algemene vacaturestop. Het inhuren van externe krachten wordt stopgezet.

De luchtvaartmaatschappij staat al enige tijd onder druk. De inkomsten uit het vracht- en passagiersvervoer vallen tegen door de algehele economische malaise. De oorlog in Irak, de daarmee samenhangende stijging van de brandstofkosten en het uitbreken van de longziekte SARS hebben dit alleen nog maar versterkt.

Begin februari liet KLM weten een schadepost te verwachten van enkele tientallen miljoenen euro's en misschien zelfs wel honderden miljoenen euro's als gevolg van een oorlog tegen Irak. Het wapengekletter begon op 20 maart. De situatie in Irak en de rondwarende longziekte hebben ervoor gezorgd dat KLM de kostenbesparende maatregelen 'versneld' heeft doorgevoerd.

KLM kwam in het derde kwartaal van het op 1 april begonnen boekjaar 2002/2003 in de rode cijfers terecht. Ook voor het vierde kwartaal en het gehele boekjaar, waarvan de cijfers in mei worden bekendgemaakt, ziet het er slecht uit. Het bedrijf verwacht voor 2002/2003 verlies.

In verband met de oorlog in Irak heeft KLM onlangs een flink aantal vluchten geschrapt naar onder meer het Midden-Oosten. Door het uitbreken van SARS is de maatschappij gedwongen nu ook op andere delen van haar routenetwerk het aantal vluchten te beperken.

In december kondigde KLM-topman Van Wijk al aan dat de onderneming 'slimmer' moet gaan werken om te kunnen overleven. 'We groeien niet, we kunnen in deze ongelooflijk concurrende markt geen hogere ticketprijzen neerzetten. De vooruitzichten zijn niet gunstig', zei hij in het personeelsblad van KLM. Hij had het toen echter niet over een ontslagronde.

Om het bedrijf op de been te houden, neemt KLM op de korte termijn geplande investeringen onder de loep. De maatschappij is voor de lange termijn al maanden bezig om de kosten terug te dringen. Zo heeft het bedrijf goedkopere vliegtuigen aangeschaft en gaat het efficiënter inkopen.

Ook biedt internet veel mogelijkheden, aldus KLM. Passagiers kunnen bijvoorbeeld zelf online tickets kopen. Ook bij de technische dienst en andere bedrijfsonderdelen biedt internet legio mogelijkheden.

KLM is niet de enige maatschappij die in het personeelsbestand snijdt. Na de aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten hebben grote Amerikaanse maatschappijen als Northwest Airlines, United Airlines, American Airlines en Continental reeds duizenden banen geschrapt. British Airways was een van de eerste Europese maatschappijen die ontslagen aankondigde. Air France en Lufthansa voeren minder vluchten uit als gevolg van de oorlog in Irak.

Op de effectenbeurs in Amsterdam werd negatief gereageerd op het nieuws. Het aandeel sloot dinsdag 5,9 procent lager op 5,40 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden