Duitsland zoekt nieuwe bouwers voor zweeftrein Orders voor ruim tien miljard mark te verdelen

De drie grote Duitse aannemers hebben zich teruggetrokken uit het 'project van de toekomst', de supersnelle zweeftrein. Holzmann, Hochtief en Bilfinger & Berger waren niet bereid hun prijzen te verlagen....

WILLEM BEUSEKAMP

Van onze correspondent

Willem Beusekamp

BONN

Er vallen orders te verdelen voor ruim tien miljard mark (11,5 miljard gulden), de geschatte kosten van de magneettrein, die vanaf 2005 met een snelheid van vijfhonderd kilometer per uur jaarlijks elf miljoen passagiers moet vervoeren tussen Hamburg en Berlijn. Volgend jaar, zo verzekerde Wissmann, gaat de eerste spade de grond in.

De bewindsman maakte daarmee tevens een einde aan de geruchten als zou de Duitse regering afzien van het omstreden project. Gedwongen door de terugtocht van de Duitse aannemers, waardoor de magneettrein gisterochtend plotseling als afgeschreven te boek stond, besloot Wissmann tot een persconferentie met de bestuursvoorzitters van Siemens, Thyssen en de joint-venture van Daimler-Benz en het Zweedse ABB. Het trio heeft de trein ontwikkeld en toegezegd gezamenlijk vijfhonderd miljoen mark te investeren.

Het leeuwendeel van de kosten wordt door de federale overheid ter beschikking gesteld. Onverminderd, aldus Wissmann, geldt de magneettrein als een veelbelovende klapper voor de toekomst. Vooral de export zal ervan moeten profiteren. Potentiële grootafnemers als Australië, Japan, China en Brazilië zouden reeds interesse hebben getoond.

Dichter bij huis is Nederland geïnteresseerd. Vorig jaar bezocht de kamercommissie van Verkeer het proeftraject in het Noordduitse Lathen, even over de grens bij Ter Apel. De magneettrein zou via de Flevopolder een snelle verbinding tot stand kunnen brengen tussen de provincies Groningen, Friesland en de randstad.

Het grootste bezwaar tegen de trein is de landschapsvervuiling: de trein zweeft zo'n drie meter boven de grond over een magneetveld dat is aangebracht op grote betonnen zuilen. Een tweede nadeel is het feit dat met de huidige versie voornamelijk passagiers en nauwelijks vracht kunnen worden vervoerd - een echte ontlasting van de autosnelwegen zal de trein derhalve niet opleveren.

Het transportmiddel is overigens zeer confortabel; de Nederlandse kamerleden hadden eerder het gevoel zich in een vliegtuig dan in een trein te bevinden.

Minister Wissmann is niet rouwig om het afhanken van de drie Duitse aannemers. Een internationale inschrijving levert volgens hem veel betere prijzen op. Als voorbeeld noemde hij de nieuwe spoorlijn tussen Keulen en Frankfurt, bestemd voor de hoge-snelheidstrein ICE.

Duitse aannemers hadden de kosten op tien miljard mark geraamd. Toen de internationale concurrentie ook mocht inschrijven, zakten de kosten volgens de minister plotseling naar 7,7 miljard mark.

Wat de exploitatie van de nieuwe trein in Duitsland betreft, zijn de vooruitzichten overigens in neerwaartse richting bijgesteld. De Bundesbahn, die de trein in haar dienstregeling wil gaan opnenemen, verwacht een omzet van hooguit achthonderd miljoen mark per jaar in plaats van de eerder geschatte 1,2 miljard.

Ook de winst zal voorlopig mager zijn. Dieter Vogel, voorzitter van Thyssen: 'Het is geen project voor de snelle mark.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden