Duitse machinisten gaan vanaf morgen weer staken

De Duitse treinmachinisten gaan morgenmiddag opnieuw in staking. Dan wordt het goederenverkeer getroffen bij Deutsche Bahn, de Duitse spoorwegmaatschappij. Vanaf woensdag wordt de al veel geplaagde reiziger getroffen. Dat heeft de vakbond GDL vandaag bekendgemaakt.

Redactie
Voorzitter van de machinistenbond GDL, Claus Weselsky tijdens de vorige staking. Beeld anp
Voorzitter van de machinistenbond GDL, Claus Weselsky tijdens de vorige staking.Beeld anp

De bond heeft geen einddatum van de werkonderbreking genoemd, maar volgens bronnen binnen de vakbond gaat die langer duren dan de vorige, die van 4 tot 10 mei het treinverkeer in de war stuurde. Dat was de langste staking in 21 jaar.

De NS weet nog niet wat de impact van de staking op het treinverkeer van Nederland naar Duitsland zal zijn. Het spoorbedrijf heeft nog geen bericht over de staking ontvangen van zijn Duitse partner Deutsche Bahn. Zodra de zaken morgen duidelijker worden, zal NS de klanten informeren.

Het is de zevende grote treinstaking sinds 1 september. De GDL eist een hoger loon en kortere werktijden. Veel belangrijker is dat de bond een eigen cao voor zijn leden eist. Deutsche Bahn heeft al een cao afgesloten met de veel grotere vakbond EVG en voelt niets voor twee cao's binnen één bedrijfsonderdeel. Afgelopen weekeinde liepen onderhandelingen tussen beide partijen opnieuw vast. Er zijn al bijna twintig overlegrondes geweest.

Pinksterdagen
De staking in het goederenvervoer begint morgen om 15.00 uur. Vanaf 02.00 uur in de nacht van dinsdag op woensdag wordt het personenverkeer getroffen. Treinreizigers moeten er in ieder geval rekening mee houden dat er tijdens de pinksterdagen veel treinen uitvallen.

GDL zal 48 uur van tevoren bekendmaken wanneer er een einde aan de staking komt.

Duitse spoorwegstaking escaleert

Ondernemers schreeuwen moord en brand, reizigers klagen steen en been, maar de relatief kleine vakbond van Duitse treinmachinisten (GDL) houdt voet bij stuk. Lees hier het artikel van Duitsland-correspondent Rolf Bos terug over de Duitse spoorwegstaking.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden