Duitse fusiebank stopt snel met 'apartheidsbankieren'

'Nu zijn we een global player', kondigde Deutsche Bank-baas Breuer trots aan bij de fusie met de Dresdner Bank. De wereld is de maat waarin de Duitse concernchefs tegenwoordig denken....

Dat kan flinke publicitaire schade opleveren, ondervond Dresdner. De bank heeft deze week onder druk van de pers plannen opgegeven om de kleinere van de grotere klanten te scheiden. 'Wij zullen de beslissing aan de klant laten, of hij met de Bank 24 of met de nieuwe Deutsche Bank wil werken', beloofde bestuurslid Joachim von Harbou. De kleinere klanten houden in 90 procent van de gevallen dezelfde financiële adviseur, beloofde hij.

Dat was een flinke stap terug. De nieuwe bank wil zich namelijk concentreren op grote klanten. De weinig winstgevende service aan de miljoenen kleine klanten van Deutsche en Dresdner zal daarom worden ondergebracht bij Bank 24, waarin de verzekeraar Allianz deelneemt. Von Harbou liet vorige week weten dat Dresdners particuliere klanten met een tegoed onder de 200 duizend mark en bedrijven met een omzet onder de vijf miljoen mark worden ondergebracht bij Bank 24. Naar deze dochteronderneming had Deutsche Bank al vorige zomer vrijwel ongemerkt zijn kleinere klanten gesluisd.

Maar Dresdner rekende buiten de altijd levende egalitaire tendenzen in de Duitse publieke opinie. Er stak een storm van verontwaardiging op in de media, natuurlijk aangevoerd door de zelfbenoemde advocaat van de kleine man, de Bild-Zeitung. 'Altijd worden de kleinen gepakt!', opende Duitslands grootste krant. 'Met hun geld hebben ze de Duitse banken groot en machtig gemaakt, braaf iedere Groschen op hun spaarboekje gezet. En nu krijgen ze de bons.' Dresdner 'deporteert' vier miljoen klanten naar de 'goedkoopbank', schreef Bild. 'Wordt Duitsland opgedeeld in A en B-mensen?'

De stemmingmakerij blijkt bij enkele klanten te zijn aangeslagen. 'Ik vind het fout. Ze letten niet op ons, die een bescheiden inkomen hebben', zegt een vrouw in een Deutsche Bankfiliaal aan de Berlijnse Kurfürstendamm. Van massale volkswoede is echter geen sprake. 'Het kan mij niks schelen waar ze me onderbrengen, als ik maar dezelfde service krijg', zegt een man bij een geldautomaat bij een Dresdner-vestiging even verderop.

Toch is de nieuwe bankreus bang voor negatieve publiciteit. 'Laat U zich alstublieft niet onzeker maken door speculaties over de indeling van de nieuwe bank', staat in een stencil dat het personeel in het Deutsche Bankfiliaal uitdeelt aan bezorgde klanten. 'Onze medewerkers voeren vele gesprekken met bezorgde klanten om duidelijk te maken dat niemand wordt gedwongen naar een andere bank te gaan', zegt een woordvoerder van Dresdner in Frankfurt. Het is nog steeds de bedoeling de grote bulk van privé-klanten bij Bank 24 onder te brengen, zij het voorzichtiger. Een uitgebreide informatiecampagne moet de komende zomer de schade repareren.

De concurrentie staat immers klaar om teleurgestelde klanten over te nemen. 'Als U niet meer goed genoeg bent voor Uw bank, komt U dan naar een bank, die beter voor U is', luidt de nieuwste advertentie van de Haspa, de Hamburgse Sparkasse. Een manager van de Hypovereinsbank sprak spottend over het 'apartheidsbankieren'.

De media verwijten de nieuwe Deutsche Bank met de indeling van de klanten het bankgeheim te schenden. Met iedere aankoop met het bankpasje toont de klant binnenkort zijn vermogenspositie. De middenstander verraadt alleen al door zijn bankverbinding aan zakenpartners dat hij geen grote omzet heeft. Maar tot nu toe zijn volgens Dresdner slechts 'enkele honderden' klanten weggelopen.

Bild-Zeitung vierde de beslissing om de klant de keuze te laten als een overwinning. 'De vaak uitgelachen 'kleine man' heeft veel meer macht dan de groten vermoeden', meldde het commentaar van de krant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden