Duitse automakers zijn gebeten hond

Daimler en Volkswagen, de twee grote Duitse autofabrikanten, liggen onder vuur van de milieubeweging. Uit onderzoek van de Europese koepel van de milieuorganisatie T & E blijkt dat Duitse auto’s in de periode 2005-2006 vervuilender zijn geworden, terwijl de auto’s uit onder meer het verre oosten, Frankrijk en Italië...

De onderzoekers signaleren in een woensdag gepresenteerd rapport een toenemende kloof tussen automakers. De groep Japanse fabrikanten slaagde erin de gemiddelde CO2-uitstoot van alle verkochte auto’s met 2,8 procent te laten afnemen. De Fransen en de Italianen kwamen tot een afname van 1,9 procent, terwijl BMW de eer van de Duitse auto-industrie redt door een reductie van 2,5 procent. Het bedrijf compenseert daarmee de toename van de CO2-emissie bij Volkswagen (0,9 procent) en DaimlerChrysler (2,8 procent).

DaimlerChrysler, in 2005 een Duits-Amerikaans concern, zag de gemiddelde uitstoot met bijna 3 procent toenemen naar 188 gram per kilometer. Het gemiddelde gewicht van de modellen nam toe met ruim 4 procent.

Woordvoerder Huub Dubbelman van DaimlerChrysler Nederland: ‘In die periode maakte Chrysler nog deel uit van het concern. Dat bedrijf moest nog beginnen aan de introductie van zuiniger auto’s als de Jeep Patriot en de Dodge Caliber – in Europese ogen nog steeds geen erg zuinige auto’s. Het primaat bij Mercedes-Benz ligt nu eenmaal op de luxe-auto’s: groter en zwaarder dan gemiddeld.’

Volgens Dubbelman is de Duitse auto-industrie in de afgelopen tien jaar nadrukkelijk met zuiniger auto’s bezig geweest. Maar die ontwikkeling werd tenietgedaan door de hogere eisen op het gebied van veiligheid en comfort.

In 2006 woog de gemiddelde auto uit het DaimlerChrysler-concern 1.561 kilo; een gewichtstoename van 61 kilo in een jaar tijd. De CO2-uitstoot nam navenant toe. Dubbelman verklaart dat door de vraag naar luxeterreinwagens en mpv’s. ‘Dat segment bestond tien geleden nauwelijks. Wij zijn in 1996 begonnen met de M-klasse, de luxe SUV. Eerst voor de Amerikaanse markt, maar de belangstelling ervoor in Europa was overweldigend. Zo groot dat ook anderen, zoals Volvo, BMW, VW en Porsche, in dat gat zijn gesprongen. Het milieu speelde bij de gemiddelde consument kennelijk een ondergeschikte rol.’

Toch nemen de onderzoekers niet de hele Duitse industrie op de korrel. BMW blijkt een witte raaf. Deze fabrikant liet in 2005 de uitstoot – toen hoger dan bij DaimlerChrysler – met 2,5 procent dalen. Het enkele jaren geleden ingezette afslankprogramma voor de sportieve zakenlimousine leverde een reeks relatief groene auto’s op.

Het Volkswagen-concern, met onder meer de merken Audi, Seat, Skoda en VW, zag in dezelfde periode een lichte toename van de gemiddelde kooldioxide-uitstoot met bijna 1 procent. Woordvoerder Jacques Geijsen van Volkswagen-importeur Pon zegt dat beide bedrijven niet vergelijkbaar zijn. ‘BMW is kleiner en wendbaarder. De grote autofabrikanten zijn mammoettankers die voorzichtig de stevens wenden. In de cijfers zie je dat niet terug. Ik denk dat de trendbreuk pas over 2007 zichtbaar wordt.’

Ook Geijsen ervaart dat de overheid snel heeft geschakeld: ‘De regels zijn snel aangepast, veel sneller dan concerns konden reageren. De Franse en Italiaanse bedrijven hadden het voordeel dat die landen een fiscale stimulans hebben om cilinderinhoud en pk’s beperkt te houden.

Ook de markt blijft achter, zegt VW. ‘De vraag naar schone auto’s bij consumenten is minder groot dan wordt verondersteld. Tenzij fabrikanten bereid zijn af te zien van een zeer lucratief deel van de markt, zal de omslag niet zo snel plaatsvinden.’ Volgens Geijsen is de prijs van een auto ‘allesbepalend’. ‘Niet alleen in Nederland. Het milieuaspect staat bij de meeste autokopers nu eenmaal vrij laag op de prioriteitenlijst.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden