DSM helpt de wereld, AkzoNobel de aandeelhouders

De winnaar & verliezer van de week

De voedingsafdeling van DSM groeit sneller dan die van Unilever. Sijbesma is duidelijk: DSM wil autonoom groeien. Foto ANP

Winnaar

In de week na het tragische overlijden van zijn voorganger Peter Elverding was er een opsteker voor DSM-ceo Feike Sijbesma. Het bedrijf dat zo trouw is aan vestigingsplaats Heerlen haalde de tweede plek op de prestigieuze lijst van het Amerikaanse blad Fortune van 'companies that change the world' (bedrijven die de wereld veranderen).

'DSM gaat voorop in de strijd tegen honger en ondervoeding die in Afrika en het Midden-Oosten twintig miljoen mensen bedreigen. Met de door DSM ontwikkelde verrijkte voedingsmiddelen kan het World Food Programme van de VN 31 miljoen mensen bereiken', aldus Fortune.

Met name de joint venture met de overheid in Rwanda wordt geprezen. In de fabriek in Kigali worden granen voor het wereldvoedselprogramma geproduceerd met maïs en sojabonen die zijn ingekocht bij 7.500 kleine boeren.

DSM kijkt, indachtig de filosofie van Elverding, niet alleen wat het voor de aandeelhouders kan doen maar ook voor de rest van de wereld. En daar blijken de aandeelhouders niet slechter van te worden. DSM stelde onlangs de winstverwachting naar boven bij. De voedingsafdeling van DSM groeit sneller dan die van Unilever. Sijbesma is duidelijk. DSM wil autonoom groeien, niet door het kopen en verkopen van bedrijven.

Elverding, die gisteren werd begraven, zal instemmend hebben geknikt.

Verliezer

In de week van Irma raast ook nog altijd een orkaan door AkzoNobel, hoewel belager PPG voorlopig is afgehaakt en grootaandeelhouder Elliott een wapenstilstand heeft aangekondigd. Het bedrijf slaagt er maar niet in zich uit de vuurlinie van de kapitaalmarkt terug te trekken.

De nieuwe baas Thierry Vanlancker zit nu al diep in de sores. Ooit besloot Hans Wijers, die AkzoNobel in een verfconcern veranderde, met het hoofdkantoor van Arnhem naar Amsterdam te verkassen. Sindsdien hebben de aandeelhouders het bedrijf als hun favoriete speelbal in de armen gesloten.

AkzoNobel probeert ze op maat te bedienen. De divisie speciale chemicaliën zal worden verkocht. De koers moet omhoog. De aandeelhouders hebben met Maëlys Castella een tweede topbestuurder over de kling gejaagd, na Ton Büchner.

De belofte van een steeds hogere beurskoers kan niet worden waargemaakt. De beloofde winststijging van 100 miljoen euro lukt ook niet. Inmiddels raakt zo ongeveer iedereen in het bedrijf overstresst.

Büchners opvolger is al een loser voor hij goed en wel is begonnen. AkzoNobel kan zich beter weer terugtrekken naar Arnhem. Daar raast de orkaan van de financiële markt minder hard. Dan kan er aan een strategie worden gedacht die ook andere stakeholders dan aandeelhouders behaagt.

Thierry Vanlancker, topman van AkzoNobel, de speelbal van de beurs. Foto ANP