De voedingsafdeling van DSM groeit sneller dan die van Unilever. Sijbesma is duidelijk: DSM wil autonoom groeien.
De voedingsafdeling van DSM groeit sneller dan die van Unilever. Sijbesma is duidelijk: DSM wil autonoom groeien. © ANP

DSM helpt de wereld, AkzoNobel de aandeelhouders

De winnaar & verliezer van de week

Winnaar

In de week na het tragische overlijden van zijn voorganger Peter Elverding was er een opsteker voor DSM-ceo Feike Sijbesma. Het bedrijf dat zo trouw is aan vestigingsplaats Heerlen haalde de tweede plek op de prestigieuze lijst van het Amerikaanse blad Fortune van 'companies that change the world' (bedrijven die de wereld veranderen).

'DSM gaat voorop in de strijd tegen honger en ondervoeding die in Afrika en het Midden-Oosten twintig miljoen mensen bedreigen. Met de door DSM ontwikkelde verrijkte voedingsmiddelen kan het World Food Programme van de VN 31 miljoen mensen bereiken', aldus Fortune.

Met name de joint venture met de overheid in Rwanda wordt geprezen.