DSB voldoet niet aan brancheregels Scheringa vond kredietclub eenheidsworst

DSB Groep is als enige grote kredietverstrekker geen lid van de Vereniging van Financieringsondernemingen (VFN). Bestuurder P. van den Bosch van de VFN legt uit waarom het kredietconcern, dat vandaag naar de beurs gaat, niet aan de regels van de branchevereniging voldoet....

Van onze verslaggever Kees Kraaijeveld

De rechtsvoorganger van de DSB groep, Scheringa's eerste bedrijf Frisia, brak zes jaar geleden met de VFN. Scheringa wilde zich niet aan de brancheregels houden. 'De VFN beperkt de ondernemersgeest, wat leidt tot eenheidsworst. We hebben juist behoefte aan productinnovatie', zei de onderneming uit Wognum toen.

Inmiddels heeft Scheringa's innovatievermogen DSB tot de grootste kredietverstrekker van Nederland gemaakt, met een uitstaand krediet van bijna 4 miljard gulden en met 76 miljoen gulden winst per jaar. Maar de manier waarop DSB opereert, kan volgens de branchevereniging nog altijd niet door de beugel.

De DSB Groep schiet vooral te kort in de voorlichting aan de consument, zegt Van den Bosch. 'Mensen hebben geen idee wat ze zich op de hals halen.' Rentepercentages, premies en koopsommen tuimelen over elkaar in de aanbiedingen van DSB. 'De klant kijkt alleen naar het rentepercentage en naar het bedrag dat hij per maand moeten aflossen. Dat DSB hem tegelijkertijd verzekert tegen inkomstenderving en overlijden, heeft de consument niet in de gaten. We krijgen daar veel klachten over', aldus de VFN-bestuurder.

DSB schermt wel met lage maandbedragen. Maar een lage aflossing betekent een lange loopduur, weet Van den Bosch. Daardoor worden de kredietgebonden verzekeringen weer duurder en verdient Scheringa meer geld. 'Het komt voor dat mensen op een krediet van 30 duizend gulden, bijna 10 duizend gulden aan verzekeringspremie betalen', zegt Van den Bosch.

Scheringa gaat er verder prat op alleen maar betrouwbare klanten te hebben. Het percentage betalingsachterstanden bedroeg eind 1999 0,35 procent. Ruim 99 procent van de DSB-klanten betaalt dus altijd keurig op tijd. Dat is opvallend hoog.

Van den Bosch denkt te weten hoe Scheringa aan zo'n uitzonderlijk goede portefeuille komt. 'DSB zorgt er ten eerste voor dat alleen de 'beste' klanten bij zijn eigen voorschotbanken lenen. Mensen die minder kredietwaardig zijn, brengt hij via zijn bemiddelingskantoren onder bij andere kredietverstrekkers.'

Als goede klanten toch in de problemen komen, schuift DSB ze alsnog door naar een ander. 'De branche is hier niet blij mee. Een aantal verstrekkers is al teruggeschrokken voor Scheringa's bikkelharde manier van zakendoen.'

Ook heeft Van den Bosch kritiek op de vele kleurrijke advertenties waarmee DSB de tv-gidsen verrijkt. DSB zegt een van de grootste adverteerders van Nederland te zijn. 'We willen de klant continu op onze aanwezigheid attenderen', verklaarde Scheringa onlangs zijn marketingstrategie.

'De advertenties van DSB zijn niet kosher', zegt Van den Bosch echter. Scheringa belooft nog altijd 60 procent belastingaftrek, terwijl de rente op consumptief krediet met ingang van 2001 niet meer aftrekbaar is. 'Bovendien vallen de meeste mensen die bij DSB lenen niet in dit hoge belastingtarief', zegt Van den Bosch.

'De man gunt ons het succes niet', luidt de reactie van DSB-directiesecretaris H. van Goor. Hij wijst erop dat DSB bij bijna alle VFN-leden tot de grootste klanten behoort, als kredietbemiddelaar. 'De meeste leden willen graag dat wij weer lid worden', aldus Van Goor.

Het is volgens Van Goor ook niet waar dat DSB 'minder goede' klanten afschuift naar concurrenten. 'We plaatsen 60 procent van de kredieten bij onze eigen voorschotbanken. We hebben zo weinig wanbetalers omdat we problemen vroeg signaleren en de klant vervolgens de helpende hand bieden. Dat gaat zo goed dat we tegenwoordig zelfs het incassobeheer voor andere maatschappijen doen.'

Dat consumenten desalniettemin over DSB klagen is gezien de 500 duizend kredietaanvragen per jaar niet verwonderlijk, zegt Van Goor. 'Als 1 promille van de klanten ontevreden is heb je iedere dag een klacht. DSB heeft trouwe, goed geïnformeerde klanten. Je wordt nooit de grootste als je je klanten belazert.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden