Druk op Mansveld om wanbeleid bij ProRail

Door aanhoudende berichten over wanbeleid bij ProRail wordt de politieke druk op staatssecretaris Wilma Mansveld steeds groter.

Staatssecretaris Wilma Mansveld.Beeld anp

SP-senator Tiny Kox stelde dit weekend dat Mansveld de eer aan zichzelf moet houden. Aanleiding is een artikel in De Telegraaf over de financiën bij het spoorbeheerder. De krant zag een rapport waaruit blijkt dat het er al vijf jaar lang 'een onvoorstelbaar grote puinhoop' is. Het is de volgende onthulling in een lange reeks van berichten over ProRail-ellende. 'Hoe kan dit jarenlang niet zijn opgemerkt', vroeg ook Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) zich publiekelijk af. Zij voorspelt dat het debat over ProRail 'zeer lastig zal worden voor Mansveld'.

Afgelopen maanden meldde de staatssecretaris keer op keer voorbeelden van wanbeleid bij het staatsspoorbedrijf. Zo bleek dat de kosten bij de bouw van Utrecht Centraal Station met tientallen miljoenen euro's zijn overschreden. En moest de staatssecretaris enkele directieleden van ProRail 'van het dossier aanbestedingen afhalen' omdat zij de verlenging van vier spoorcontracten niet aan de politieke leiding hadden gemeld. Vorige week volgde daarop de mededeling dat ProRail door een groot aantal tegenvallers op projecten in de periode 2018-2028 circa 475 miljoen euro tekort komt.

Overklaarbare 'hiaten'

Daar komt nu het nieuws van De Telegraaf bij. Externe adviseurs waarschuwen volgens de krant dat de budgetten voor groot onderhoud en contractmanagement niet op orde zijn. Het overzicht op de financiën zou zwaar te wensen overlaten en er zouden onverklaarbare 'hiaten' zitten in de administratie. Ook accountant Ernst & Young krijgt in het artikel een veeg uit de pan omdat die de jaarrekening van ProRail toch heeft goedgekeurd.

Vervoerdersorganisatie KNV zag in het nieuws dit weekend aanleiding om een kort geding tegen ProRail aan te kondigen. KNV-directeur Ad Toet beklaagt zich over de tarieven voor het gebruik van het spoor. Die worden jaar op jaar sterk verhoogd en net als de rest van de administratie van ProRail is 'totaal ondoorzichtig hoe die tarieven tot stand komen', stelt Toet.

Uit alle berichten komt een beeld naar voren van een disfunctionerend staatsbedrijf dat cruciale informatie achterhoudt voor de politieke leiding. In het rapport dat De Telegraaf citeert wordt gesproken van een 'serieus geworteld en wijd verbreid cultuurprobleem' binnen ProRail 'tot aan de Raad van Commissarissen aan toe'. De oppositie in de Kamer is inmiddels klaar met alle ProRail-verrassingen. In een brief eisten SP, CDA, D66 en PVV zondag dat Mansveld al ruim voor het geplande Kamerdebat van 29 september alle onderzoeken en relevante stukken over ProRail openbaar moet maken.

Pier Eringa (ProRail) in gesprek met de pers nadat staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu hem de hand weigerde, na afloop van het AO Spoor.Beeld Freek van den Bergh
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden