Druk op 'Go' en rijden maar: Google bouwt auto zonder stuur en gaspedaal

Google heeft een prototype onthuld van een zelfrijdend voertuig dat geheel autonoom twee passagiers van A naar B kan vervoeren. Het autootje heeft stuur noch gas- of rempedaal - simpelweg omdat die niet nodig zijn, aldus het Amerikaanse technologiebedrijf. 'Onze software en sensoren doen al het werk.'

Google zegt bezig te zijn met de ontwikkeling van prototypen van kleine voertuigen die autonoom, zonder enige vorm van menselijke interventie, van locatie naar locatie kunnen rijden. De auto heeft sensoren die in een omtrek van grofweg twee voetbalvelden om zich heen kunnen kijken en dode hoeken kunnen wegnemen.

Stadsverkeer
De autootjes zijn vooral handig voor in het drukke stadsverkeer. Voor rijden op de snelweg zijn de autootjes - die nog geen officiële naam hebben - sowieso voorlopig niet bedoeld: de snelheid is begrensd op 40 kilometer per uur.

Er passen twee personen in het voertuig. Veel luxe moeten die vooralsnog niet verwachten, aldus Google. 'We hebben de binnenkant ontworpen om te leren, niet voor het comfort. Er zitten wel twee stoelen in met veiligheidsgordel, een opbergruimte voor de eigendommen van de passagiers, een start- en stopknop en een scherm dat de ingestelde route aangeeft. Dat is het.'

Google is van plan ongeveer honderd prototypen te bouwen. Later deze zomer zullen proefversies, die nog meer handmatige besturingselementen bevatten, worden getest in Californië. Als alles volgens plan verloopt, hoopt het bedrijf binnen enkele jaren met een grootschalige proef te beginnen en partners aan te trekken voor verdere ontwikkeling en productie.

Ingewikkelde verkeerssituaties
Dat Google aan zelfrijdende auto's werkt was al bekend, maar tot nu toe ging het om auto's waarin de bestuurder kan ingrijpen, doordat er een stuur en pedalen zijn ingebouwd. Om die reden mogen ze in de Verenigde Staten de weg op. Google gebruikt voor die auto's bestaande modellen. Onlangs toonde Google nog de vorderingen van dat project. Door de samenwerking van software en sensoren kunnen de auto's omgaan met ingewikkelde verkeerssituaties.

Beeld Google
Links het eerste prototype, rechts een artistieke impressie van een ander prototype van Google.Beeld Google

Kritiek
Maar er is ook kritiek op de zelfrijdende auto's waarmee bijna alle grote technologiebedrijven momenteel experimenteren. Transportonderzoeker David Abbink van de TU Delft meldde onlangs dat de mens vaak niet goed in staat blijkt om in noodgevallen de besturing over te nemen. Wanneer de automatische systemen falen moet er onmiddellijk worden ingegrepen, maar dat gaat mis als de automobilist in zo'n geval net zit te dromen. Hoewel fabrikanten werken aan detectie- en waarschuwingssystemen via geluidssignalen of trillingen, is er volgens Abbink te weinig aandacht voor intuitieve communicatie met de bestuurder.

Bij de auto zonder stuur en pedalen zal de mens niet kunnen ingrijpen. Maar dat betekent volgens Abbink dat de bewijslast volledig bij de fabrikanten zal komen te liggen. 'Bij een auto met stuur kan de bestuurder in bepaalde gevallen aansprakelijk worden gesteld, maar bij deze nieuwe voertuigen niet. Vooral in de Verenigde Staten zijn bedrijven nogal huiverig als het om aansprakelijkheid gaat, dus ik ben heel benieuwd hoe ze hiermee om zullen gaan.'

'Helemaal honderd procent veilig kun je zo'n systeem volgens mij niet krijgen', gaat Abbink verder. 'Vergelijk het met de luchtvaart. Daar is heel veel gereguleerd en gestandaardiseerd. Desondanks gaan zelfs daar nog wel eens dingen fout.' Mede om die redenen kan het volgens Abbink dan ook nog wel even duren voordat zo'n auto zonder stuur op de markt zal komen, al is Google voor zover hij weet wel de eerste in zo'n ver stadium.

Taxi's
De zelfrijdende auto's moeten als het aan Google ligt in de toekomst vooral taxi's gaan vervangen. Daarvoor werkt het bedrijf nu al samen met de mobiele taxidienst Uber, die in Nederland actief is in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. In Brussel en Berlijn stuit die app op verzet van bestuurders en taxichauffeurs, die menen dat er sprake is van oneerlijke concurrentie.

Beeld Google
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden